SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

DRŽAVNA I JAVNA UPRAVA: Privremeno utočište ili rasadnik kadrova za privatni sektor?

Sanji Crnković-Pozaić posao je ponudio koncern AGROKOR. Hoće li ga dobiti i nezaposleni prijavljeni na HZZ-u?

Sanji Crnković-Pozaić posao je ponudio koncern AGROKOR. Hoće li ga dobiti i nezaposleni prijavljeni na HZZ-u?

(SDLSN, 28. srpnja) “Zbrinjavanje” bivše ravnateljice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Sanje Crnković-Pozaić u tvrtci AGROKOR na mjestu potpredsjednice Uprave za ljudske resurse, kojoj bi šef trebao biti bivši ministar uprave Davorin Mlakar kao izvršni potpredsjednik za ljudske resurse, pravne i opće poslove AGROKORA, samo je jedan u nizu primjera visokih prebjega iz državnog ili javnog u privatni sektor. Bivši ministar financija Božo Prka odavno je na visokom položaju u Privrednoj banci, njegov kolega na istome mjestu Borislav Škegro na čelu je investicijskog fonda, pomoćnik ministra financija Damir Kuštrak predsjednik je uprave najveće hrvatske veledrogerije – tvrtke MEDIKA, u HT-u je udomljen i bivši ministar prometa i veza Ivica Mudrinić. No to su samo neki od poznatijih primjera visokih državnih dužnosnika koji su svoje iskustvo u državnim tijelima unovčili u privatnom sektoru. No, nije tajna da i iz nižih – službeničkih struktura postoji velik odljev kadrova u bolje plaćeni javni ili privatni sektor. Zaposlenici u sindikatima, udrugama i privatnim tvrtkama često su bivši državni ili javni službenici koji su svoju službu zamijenili nesigurnijim, ali financijski isplativijim poslom. Razloge tomu lako je

Borislav Škegro

Borislav Škegro

identificirati. Državna i javna služba više nisu sigurnosna zona u kojoj se malo radi za pristojnu i sigurnu plaću, a o drugim prinadležnostima da i ne govorimo. Izuzev pojedinih slučajeva u već zaboravljenim devedesetim godinama, kad su se iz sredstava namijenjenih kreditiranju dužnosnika po posebno povoljnim uvjetima odobravali stambeni krediti i službenicima u teškim socijalnim prilikama, gotovo da i nema razgovora o tzv. kadrovskim stanovima. Izuzetak su jedino znanstveni novaci. Službenici danas rade mnogo za malo novaca. Posla je svakim danom sve više jer je zakonska regulativa sve složenija, a obveze koje nameće sve raznovrsnije.

Svaka nova vlada dokazuje svoju kompetentnost u obračunu s birokracijom i korupcijom, koji naravno nikad ne dobiva.

Damir Kuštrak

Damir Kuštrak

Međutim, nemoć u borbi sa stoglavom aždajom birkokracije dobro dođe kao alibi za vlastitu nesposobnost i nekompetentnost.

Nakon svega nameće se pitanje, kako visoki dužnosnici vlada koje su se pokazale nesposobnima zaustaviti negativne trendove u zaduživanju države, zapošljavanju ili efikasnosti državne uprave, tako dobro kotiraju u privatnom sektoru.

Ivica Mudrinić

Ivica Mudrinić

Je li tome razlog što je prije svega riječ o stručnim i sposobnim kadrovima, kojima je iskustvo na vodećim pozicijama u državnoj ili javnoj službi pomoglo u stjecanju dragocjenog iskustva upravljanja složenim poslovnim sustavima? Iskustva kakvo se ne može dobiti samo školovanjem, pa makar se radilo i o najboljim učenicima.

Može li se u tom slučaju govoriti i o nižim državnim službenicima koji prelaze u privatni sektor kao o iskusnim profesionalcima?

No, ako je tako zbog čega su državne ili javne službe loš i neučinkovit servis građana, kad su im na čelu i u njihovim tijelima tržišno potvrđeni profesionalci?

Na ova pitanja vjerojatno nema jednoznačnih odgovora, ali u njima se krije zagonetka loše uprave. Jedan od načina razrješenja zagonetke je omogućavanje iskusnim profesionalcima koji su se dokazali svojim radom da utječu na poboljšanje učinkovitosti institucija u kojima su zaposleni. Kako to postići? Prije svega njihovim prepoznavanjem, odgovarajućim vrednovanjem njihova rada i perspektivom u obliku stupnjevane karijere. Nažalost, koncept koji je uvela Račanova vlada, a dodatno ga učvršćuje sadašnja kroz izmjene Zakona o državnim službenicima i namještenicima, promovira model žabokrečine u kojem državni službenici mogu napredovati na relaciji vježbenik – savjetnik – viši savjetnik – voditelj odsjeka – načelnik gotovo isključivo po političkoj podobnosti, odnosno kadrovsko-političkoj križaljci, a najizglednija im je sudbina da će mirovinu ili otkaz iz državne službe dočekati na prvoj stepenici koju su osvojili već na samom početku rada. Njihov rad ocjenjuju politički postavljeni dužnosnici, vrlo često bez potrebnog uvida u njihov rad, naprosto iz razloga što su se njihovim ocjenama poigrali, a da imaju svega par mjeseci iskustva u državnoj službi.

O karijeri i boljoj plaći mogu samo sanjati jer su zakonom iz 2000. godine ukinuti platni razredi. Zato im ponuda iz privatnog sektora i mora izgledati primamljivom, ako zbog ničega drugog a ono zbog toga jer im je to najčešće prvo priznanje koje su dobili za svoju stručnost.

Ono u što nikako ne bismo željeli vjerovati je da bi moglo biti riječi o zahvalnosti zbog usliuga koje su učinili svojim sadašnjim poslodavcima dok su bili na položajima u državnoj ili javnoj upravi.

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu