SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

DRŽAVNA SLUŽBA

Ocjenjivanje kao instrument obračuna sa službenicima

Dužnosnička ruka koja ocjenu učinkovitosti rada pretvara u sredstvo discipliniranja državnih službenika najčešće ostaje anonimna i nekažnjena

Dužnosnička ruka koja ocjenu učinkovitosti rada pretvara u sredstvo discipliniranja državnih službenika najčešće ostaje anonimna i nekažnjena

(SDLSN, 16. lipnja 2008.) Nepovjerenje koje državni službenici imaju u sustav ocjenjivanja u državnim službama kao jedini kriterij za promicanje u plaći, a koje je kulminiralo potpisivanjem peticije protiv ukidanja dodatka za minuli rad u Zakonu o plaćama državnih službenika, svoju opravdanost dobiva svakom ocjenom učinkovitosti rada državnog službenika kojom se dužnosnici posluže kao instrumentom obračuna s državnim službenicima.

SDLSN_wwwTakav primjer zlouporabe dužnosničkog položaja nije rijetkost u državnim tijelima, a ono što Sindikat najviše smeta je što Središnji državni ured za upravu pored zdravih očiju i Pravilnika o sadržaju posebnog izvještaja o ocjeni rada i učinkovitosti državnih službenika, prema kojem čelnik državnog tijela ocjenjuje državne službenike na prijedlog njihovog neposredno nadređenog službenika, tolerira činjenicu da si državni dužnosnici prisvajaju pravo mijenjati takve ocjene neposredno nadređenih službenika.

U praksi se takva nezakonita revizija ocjena od strane dužnosnika očitovala u “ispravljanju” ocjena neposredno nadređenog službenika s “naročito uspješan” na “ne zadovoljava”, a budući da dvije ocjene “ne zadovoljava” znače i prestanak službe po sili zakona, onda je svakome jasno o kakvom moćnom instrumentu prisile i kakvoj razini zlouporabe ovlasti od strane dužnosnika koji to čine se radi.

Naravno, u takvim se slučajevima službenici žale na ocjenu i takva rješenja često padaju na Odboru za državnu službu, ali državnim dužnosnicima koji su ih donijeli nikad se ništa ne događa. To im je samo preporuka da ostanu na položaju jer se u njih politika koja ih je na položaj i postavila može pouzdati.

Jedan takav primjer zlouporabe položaja državnog dužnosnika zabilježili smo ovih dana u Ministarstvu kulture.

Ocjena službenice Marić-Krnić pala je s "izvanredan" na "dobar" po nalogu državnog dužnosnika koji ju nema pravo ocjenjivati. Može li druge godine službenica očekivati i ocjenu "ne zadovoljava"?

Ocjena službenice Marić-Krnić pala je s “izvanredan” na “dobar” po nalogu državnog dužnosnika koji ju nema pravo ocjenjivati. Može li druge godine službenica očekivati i ocjenu “ne zadovoljava”?

Viša stručna savjetnica Ljiljana Marić-Krnić ocijenjena je 29. travnja ove godine ocjenom “izvanredan”, nedugo zatim ocjenom “odličan”, da bi joj potom ocjena 3. lipnja bila prepravljena u “dobar”.

Sva tri prijedloga potpisala je neposredno nadređena službenica gđe Marić-Krnić, ali se državni tajnik Ministarstva kulture Zoran Šikić složio samo s posljednjom ocjenom, koju je i potpisao.

Načelnica koja je “predložila” sve tri ocjene tako je u nedugom periodu evoluirala u svom ocjenjivačkom sudu učinkovitosti rada gđe Marić-Krnić od ushita njenom učinkovitošću do hladne distanciranosti spram tog što i kako radi.

Kakvu je ulogu u tome imao državni tajnik Šikić, možemo samo nagađati, ali sasvim smo sigurni da načelnica koja je ocjenu tri puta mijenjala to nije učinila iz čistog mira.

Kad se u obzir uzme i činjenica da gospodin Zoran Šikić, tada u svojstvu pomoćnika ministra, u prosincu prošle godine gđu Marić-Krnić pokušao nezakonito premjestiti iz državnog tijela u javnu službu, s velikom vjerojatnošću možemo pretpostaviti koji su motivi smanjenja ocjene gđe Marić-Krnić.

Nakon svega, što državni službenici mogu očekivati od ovakvog sustava ocjenjivanja? Ocjena gđe Marić-Krnić možda će biti ispravljena, a možda i neće? Prema prijedlogu Zakona o plaćama sukladno ocjeni “izvanredan” službenik bi mogao očekivati promaknuće u plaći za dvije godine, s ocjenom “dobar” za pet godina.

Ova fina razlika u mogućnosti izravnog utjecaja državnih dužnosnika i rukovodećih službenika ukazuje na opravdanost neprihvaćanja takvog nakaradnog sustava ocjenjivanja kao jedinog mjerila za povećanje plaće.

Stoga je Sindikat i pokrenuo peticiju za očuvanje dodatka od 0,5 posto za svaku godinu staža, jer ovakvom poslodavcu i ovakvom sustavu ocjenjivanja ne može vjerovati.

Pročitajte još…

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu