SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

OSNIVAJU SE TRI POVJERENSTVA
Jurlina Alibegović: Najavljene reforme javne uprave donose uštede, a o otpuštanjima tek nakon analize

“Vlada RH ima za cilj napraviti reformu tako da imamo efikasnu javnu upravu, zadatak je vrlo jasan, no malo je teže kako to postići. Planirali smo tome pristupiti vrlo ozbiljno, formirat ćemo tri povjerenstva, radne skupine, a svako od tih povjerenstava će imati svoje zadatke”, izjavila je Jurlina Alibegović novinarima u Vladi

alibegovic_nl180216

(Novilist.hr, 18. veljače 2016.) Ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović rekla je u četvrtak kako se očekuje da će najavljene reforme javne uprave na državnoj i lokalnoj razini donijeti određene uštede, a da će se o mogućim otpuštanjima znati nakon sveobuhvatne analize i snimke stanja.

Vlada formira tri povjerenstva za reforme

“Vlada RH ima za cilj napraviti reformu tako da imamo efiksanu javnu upravu, zadatak je vrlo jasan, no malo je teže kako to postići. Planirali smo tome pristupiti vrlo ozbiljno, formirat ćemo tri povjerenstva, radne skupine, a svako od tih povjerenstava će imati svoje zadatke”, izjavila je Jurlina Alibegović novinarima u Vladi.

novilist_hr“Prvo povjerenstvo će se baviti digitalizacijom i informatizacijom javne uprave, drugo ljudskim resursima, analizom kompetencija i opisa zadataka u javnoj upravi, procesom nagrađivanja i Zakonom o plaćama, a treći prijedlogom i analizom racionalnog ustroja javne uprave, s ciljem smanjenja preklapanja u različitim tijelima javne uprave, tijelima državne uprave, agencija, ali i lokalne i regionalne samouprave”, objasnila je.

Najavila je da će povjerenstva imati zadaću napraviti akcijski plan u sljedećih par tjedana.

Upitana o mogućim uštedama ministrica je rekla kako se “sve reformske mjere provode s ciljem bolje usluge građanima, poduzećima, gospodarstvu i s ciljem postizanja društvenog i gospodarskog razvoja i rasta”, a “očekuju se i određene uštede jer neracionalan sustav donosi puno rasipanja”.

Viškovi ili manjkovi radnih mjesta znat će se nakon analize

Na pitanje o tome hoće li biti otpuštanja, odgovorila je kako će se “na temelju sveobuhvatne analize, snimke stanja konkretnih radnih mjesta, poslovnih procesa, znanja i kompetencija zaposlenih u javnoj upravi, doći do optimalnog ustroja i radnih mjesta u jednoj optimaloj organizaciji sustava”. “Nakon tako cjelovitog uvida možemo dobiti rezultat o viškovima odnosno manjkovima radnih mjesta”, dodala je.

Govoreći o tome je li moguće smanjiti broj općina i županija kazala je kako je “efikasna javna uprava moguća jedino ako imamo optimalan ustroj svih tijela državne, lokalne, regionalne, općenito javne uprave”. “Stručna povjerenstva će na temelju već postojećih analiza, te dodatnih analiza i promišljanja dati određene prijedloge i na temelju toga će se raditi reformski zahvati”, ustvrdila je, dodavši da se neki od ciljeva mogu postići već za par mjeseci, neki do kraja godine, a za neke je potrebno malo duže jer se radi o složenijim zadacima.

Sindikat je “načelno informiran”

Novinare je zanimalo i kako to da se oko najavljenih reformi nisu usuglasili sa Sindikatom državnih i lokalnih službenika i namještenika. Ministrica je rekla kako je s predsjednikom tog sindikata Borisom Plešom imala neformalan sastanak kada je stupila na dužnost u Minsitarstvo uprave, s njim je razgovarala o tim temama razgovarala i on je “načelno informiran”.

“Važan dio u sastavu povjerenstva činit će socijalni partneri i predstavnici sindikata. Sindikalni i socijalni partneri su ovoj vladi vrlo važan partner u razgovoru oko svih važnih tema, ciljevi vlade su strateški ciljevi boljitka svih nas koji živimo i radimo u ovoj zemlji, pa tako i socijalnih partnera”, napomenula je.

Po njezinim riječima, sve su te reforme uglavnom naslonjene na Nacionalni program reformi prijašnje vlade. “To su sve reforme koje je nužno provesti, koje su prepoznate i u proteklom prazdoblju, nema razloga da se odustaje od reformskih zahvata, to su reformski zahvati koji su ciljevi programskog paketa nove reformske vlade, dobar dio tih njih već su navedeni u Nacionalnom programu reformi”, objasnila je.

“Treba se donijeti i Nacionalni program reformi za 2016. i pogledati sve zadatke koje su Hrvatska i bivša vlada preuzeli, a koji su zaista reformski ciljevi koji se apsolutno podudaraju i s ciljevima ove reformske vlade”, dodala je.

S reformama ne želimo odugovlačiti

Što se tiče Zakona o plaćama koji je trebao biti donesen za nekoliko mjeseci, rekla je kako jest ideja napraviti nastavak već odrađenih analiza, no one se mogu “još dodatno pojačati s novim saznanjima, koje možda dosad nisu bile cjelovito obuhvaćene ili sagledane iz nekih drugih aspekata”.

Upitana o tome na koji bi se način izjednačile plaće u javnoj upravi ovisno o radnom mjestu, pojasnila je kako će “povjerenstva davati analize i konkretne prijedloge, a cilj je da sva radna mjesta koja imaju isti opis radnih zadataka imaju i istu plaću”.

Najavila je da bi se za nekoliko tjedana moglo obaviti nekoliko tema vezanih za informatizaciju i one koje se naslanjaju na strategiju e-Hrvatska 2020 , primjerice uvođenje e-poslovanja u širem smislu.

Dodala je i kako će povjerenstvo za koje je ona zadužena, a koje će se baviti temom agencija, nadležnosti, ustroja tijela javne uprave, te ono ministrice rada i mirovinskog sustava Nade Šikić, zaduženo za ljudske potencijale, imati rok od nekoliko tjedana da sastave detaljan akcijski plan s provedbenim mjerama, rokovima i jasnim nositeljima. “Provedba tih mjera i rokova će se provjeravati i bit ćete redovno izvještavani o svakom koraku”, istaknula je.

“Uvjeravam vas da će sva stručna povjerenstva raditi maksimalno efikasno, Vladi Republike Hrvatske, premijeru, potpredsjednicima i pojedinim kolegama ministrima je izuzetno važan tajming”, rekla je.

“Naš je cilj je da se ne odugovlači s provođenjem reformi, one su cjelovite, sadržajne, traže podršku svih, partnerske vlade, opozicije, svih parlamentarnih stranaka, nevladinog sektora, Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore, medija, akademske i istraživačke zajednice. Nema mjesta za odugovlačenje i zanemarivanje dobrih prijedloga”, naglasila je.

U radu povjerenstava sudjelovat će sve “zainteresirane strane”

Prema njezinim najavama, u reformske promjene i rad povjerenstava bit će uključene sve zainteresirane strane, tijela državne uprave, njihovi predstavnici na razini dužnosnika, predstavnici lokalne i područne samouprave, sindikalni partneri, nevladin sektor, akademska zajednica i “najšira stručna javnost koja će nam dati dovoljno znanja i argumentaciju da se reforma napravi na najbolji mogući način”.

Na pitanje zbog čega još nije predala imovinsku karticu rekla je kako će to napraviti do isteka roka, odnosno do subote, veći dio je već ispunila, no imala je puno posla, a dio podataka tek treba saznati.

PRAVNE POSLJEDICE
Mrsić: Pokušaji Vlade da uredi sustav plaća su opasni, ishitreni i nestručni

Izrazio je bojazan da “iza toga stoje opasne namjere Vlade da totalno uruši sustav kolektivnog pregovaranja u javnom sustavu, da se uništi uređenje sustava plaća u javnom sektoru, da se javni sustav politizira i da se u javnom sektoru smanje plaće”

mrsic_nl180216

(Novilist.hr, 18. veljače 2016.) Saborski zastupnik SDP-a Mirando Mrsić ocijenio je u četvrtak da su najavljeni ciljevi i način uređenja sustava plaća u državnim i javnim službama “opasni, ishitreni i nestručni” pokušaji Vlade da uredi sustav plaća u tim službama.

novilist_hrIzrazio je bojazan da “iza toga stoje opasne namjere Vlade da totalno uruši sustav kolektivnog pregovaranja u javnom sustavu, da se uništi uređenje sustava plaća u javnom sektoru, da se javni sustav politizira i da se u javnom sektoru smanje plaće”.

Mrsić je na konferenciji za novinare u sjedištu SDP-a u Zagrebu rekao da se s Vladom slaže jedino u tome da je potrebno ustrojiti učinkoviti, jasni i efikasni sustav javne uprave te transparentan i cjelovit sustav plaća u javnom sektoru, uz poštivanje kolektivnih ugovora.

Upozorio je, međutim, da Vlada najavljuje približavanje Zakona o državnim službenicima Zakonu o radu, a da pritom ne vodi računa kako to nosi i neke pravne posljedice po one koji su već u sustavu, a time i troškove za državni proračun.

Upitao se što će biti s radnicima koji neće prihvatiti nove uvjete koji će im se nuditi i koji u tom slučaju imaju pravo dobiti otpremnine. “Tko će to financirati i znaju li u Vladi koliki je to trošak za državni proračun?”, pitao je.

Mrsić ocjenjuje da takva Vladina namjera može biti i podloga za čistku u javnoj upravi i njezinu daljnju politizaciju.

Mrsić: Znači li izjednačavanje plaća njihovo smanjivanje?

Kazao i da bi, ukoliko dođe do izjednačavanja plaća, to moglo značiti da će se one radnicima smanjivati, a ne usklađivati ili izjednačiti.

“Vlada bi trebala iskazati jasne namjere vodi li to prema smanjivanju plaća”, rekao je te ustvrdio da se rješenje uređenja sustava plaća u javnim i državnim službama ne smije se temeljiti na smanjenju plaća zaposlenika.

Mrsić se pitao i koliko su stručni novoimenovani zamjenici i pomoćnici ministara te jesu li kompetentni ocjenjivati rad i učinak službenika i činovnika ako u tome nemaju iskustva. Drži i da se pitanje plaća u državnim i javnim službama treba rješavati u okviru cjelokupne politike plaća u zemlji.

“Ujednačavanje plaća po sistemu – ista plaća za isti posao – mora se temeljiti na kvalitetnim i jasnim kriterijima koji će pripadati pojedinom radnom mjestu. Da bi se to postiglo, treba izraditi detaljan i kvalitetan opis poslova i njihovu analizu što nije moguće nepripremljeno i na brzinu”, kazao je.

Uz to, potrebnim drži uspostaviti i jasan sustav kolektivnog pregovaranja na granskoj i nacionalnoj razini kako nebi došlo do preklapanja prava iz kolektivnih ugovora te se ujednačila prava i dodaci u državnim i javnim službama.

“Ovo u stvari nije reforma već pokušaj da neki opet zarade novce na analizama koje su u zemlji već više puta napravljene. Reformu je potrebno nastaviti ali s jasnim ciljevima i rezultatima”, zaključio je Mrsić.

PODRŽALI IDEJU
Bauk i Lalovac: Reforma javne uprave je dobra, ali nemoguća bez potpore cijele Vlade

bauk_lalovac_sd180216

SDP-ovi ministri u bivšoj vladi Boris Lalovac i Arsen Bauk u četvrtak su načelno podržali najavu velike reforme u sustavu javne uprave ako će ona donijeti smanjenje rashoda proračuna, no naglašavaju da je za punu provedbu te reforme potrebna jaka politička potpora cijele Vlade, kako proces ne bi ostao na “dobroj volji samo jednog resora”.

SD_logo240O temi velike reforme javne uprave u Saboru su ih pitali novinari uoči za danas najavljene izjave ministrice uprave Dubravke Jurlina Alibegović, koja je najavljena nakon što je za Jutarnji list potvrdila da se kreće s tom reformom.

Prema pisanju tog lista, reformom se, uz ostalo, Zakon o državnim službenicima i namještenicima želi približiti Zakonu o radu, tako da bi svi zaposlenici državne i lokalne uprave imali jedinstveni Zakon o plaćama, ukinuli bi se dodaci na plaće, smanjio broj agencija i ureda državne uprave i drugo.

Bauk: Nastavlja se s onim što smo mi započeli, što je dobro

Bauk, bivši ministar uprave, temeljem najava iz medija kaže da je riječ o redovnom radu na provedbi strategije razvoja javne uprave. “Vidim da se nastavlja s onim što smo mi započeli, što je dobro. Sad je pitanje, naravno, koliko će biti političke potpore da se to napravi”, navodi i dodaje kako pritom prvenstveno misli na pregovore sa sindikatima.

Smatra da jedan od potpredsjednika Vlade treba preuzeti na sebe koordiniranje i davanje političke potpore tom poslu. “Onda ima šanse da se to započne i postignu određeni rezultati”, ističe. Ako to ostane samo na dobroj volji Ministarstva uprave, kojem to još nije u nadležnosti, onda nisam optimist dodaje Bauk.

Govoreći o sustavu određivanja plaća, preporučuje da se, ako se želi napravit jedinstveni sustav, s jednog mjesta pregovara o svim kolektivnim ugovorima, neovisno o tome o kojem se resoru radi (znanost, obrazovanje, zdravstvo, državni službenici).

“U tom slučaju će se moći, da tako kažem, uniformirati dodaci o kojima se govori. Inače, ako se prepusti resorima samostalno oni će uvijek biti nešto više blagonakloni prema svojima”, kaže Bauk.

Slaže se da je moguće spajanje “srodnih” institucija, ali kaže da je on kao ministar nailazio na otpor u resorima u čijem su se djelokrugu trebala dogoditi spajanja. Navodi tako da su spojili dvije agencije u resoru zaštite okoliša i prirode, da bi sada “novi ministar već rekao da bi ih trebalo odvojiti”.

Ponavlja kako je upravo zbog toga bitna “koordinativna uloga jednog od potpredsjednika Vlade da se to provede”. “Ako to ostane na inicijativi jedne ministrice nisam optimist”, zaključuje Bauk.

Lalovac: Podržat ću reformu ako će imati dugoročnu opstojnost

Lalovac, bivši ministar financija, kaže kako će dati podršku prijedlogu reforme državne uprave ako će imati “dugoročnu opstojnost”. “Podržat ću ih u svemu što znači stabilnost i smanjenje rashoda u proračunu”, kazao je.

Upitan smatra li da će prijedlog reforme dobiti potporu sindikata, odgovara kako je to stvar pregovora te ističe da će sindikalno članstvo, temeljem sporazuma koji jamči povećanje plaća javnim i državnim službenicima za 6 posto ako je BDP uzastopno rastao dva i više kvartala, najvjerojatnije ostvariti pravo na to povećanje. Tvrdi, naime, da će statistički pokazatelji i za četvrti kvartal prošle godine najvjerojatnije pokazati gospodarski rast. “Znači, prvo moraju to zadovoljiti”, ističe.

Lalovac napominje i da je vlada u kojoj je bio ministar smanjila plaće u javnoj upravi i svela ih na razinu iz 2007. i 2008. godine. “Dalje, što se linearnog rezanja, ne ide. Za daljnje smanjivanje plaća i reformu bit će potrebni puno bolniji rezovi, ako to misle napraviti. Dodatni iskorak tražit će puno ozbiljnije reforme”, zaključuje Lalovac.

NOVI ZAKON
Plaće činovnicima u dva dijela – fiksnom i varijabilnom

Novi zakon odnosit će se na službenike na državnoj i na lokalnim razinama i dokinut će praksu različitih iznosa plaća za iste poslove

sikic_vl180216

Novi se Zakon o plaćama izrađuje u Ministarstvu rada i mirovinskog sustava na čijem je čelu ministrica Nada Šikić

AUTOR: Romana Kovačević-Barišić
(VEČERNJI LIST, 18. veljače 2016.) Plaće državnih službenika u dogledno bi se vrijeme mogle isplaćivati kao kombinacija fiksnog i varijabilnog dijela. Zakon o plaćama u izradi je, doznaje se iz užeg Vladina kabineta, a obuhvatit će 390 tisuća službenika na lokalnoj i državnoj razini. Trebao bi dokinuti praksu različitih plaća za iste poslove.

vl_logo170214U Sindikatu državnih i lokalnih službenika i namještenika podsjećaju da je Vlada dužna zatražiti njihovo mišljenje za sve akte koji reguliraju radnopravni odnos.

– Očekujemo da s nama razgovaraju o novom zakonu, a ne da nas stave pred gotov čin – kaže Boris Pleša, predsjednik SDLSN-a. Fleksibilni dio plaće, kaže, može predviđati dodatni novac za nagrade, ali i istu masu plaća, što znači da će se nekome uzeti da bi se drugog nagradilo.

– To znači da linearno pada plaća za većinu službenika, za onaj kvalitetni prosjek koji jamči pouzdanost. Nagrađivat će se zacijelo pojedinci u kabinetima i na projektima – predviđa Siniša Kuhar, glavni tajnik SDLSN-a.

Prije nekoliko godina prvo čitanje prošao je prijedlog o nagrađivanju državnih službenika do 3000 kuna, ali drugo čitanje nije dočekao.

AKCIJSKI PLAN
Ministrica otkrila detalje reforme javne uprave: Moguća su i otpuštanja

alibegovic_vl180216

– Socijalni partneri činit će važan dio u povjerenstvima jer sindikalni i socijalni partneri vrlo su važni ovoj Vladi u razgovorima oko svih bitnih tema – tvrdi ministrica.

AUTOR: Tea Romić
(VEČERNJI LIST, 18. veljače 2016.) Ministrica uprave Dubravka Jurlina-Alibegović najavila je danas da Vlada kreće u reformu javne uprave kako bi ona postala što efikasnija.

vl_logo170214Zato je, tvrdi, u Vladinoj proceduri već odluka o imenovanju triju stručnih radnih povjerenstava kojima je zadaća da u sljedećih nekoliko tjedana naprave akcijski plan za provedbu reforme.

Prvo povjerenstvo bavit će se digitalizacijom i informatizacijom javne uprave, drugo će se baviti ljudskim resursima, analizom kompetencija, analizom opisa zadataka u javnoj upravi, procesom nagrađivanja i Zakonom o plaćama, a s ciljem da sva radna mjesta koja imaju isti opis radnih zadataka imaju i istu plaću. Treće povjerenstvo, koje vodi ministrica Jurlina-Alibegović, bavit će se prijedlogom i analizom racionalnog ustroja javne uprave s ciljem da se smanje preklapanja u radnim tijelima javne uprave, odnosno državne uprave, agencija, ali i lokalne i regionalne samouprave.

– Sva povjerenstva imat će rok od nekoliko tjedana da sastave detaljan akcijski plan s provedbenim mjerama, rokovima i jasnim nositeljima. Vjerujte da će se provedba tih mjera i rokova provjeravati – najavila je Jurlina Alibegović. U reformske promjene i rad povjerenstava će, najavljuje, uključiti sve zainteresirane strane – predstavnike tijela državne uprave na razini dužnosnika, predstavnike lokalne i regionalne samouprave, sindikalnih partnera, nevladinog sektora, ali i akademske zajednice i najšire stručne javnosti koja će im dati dovoljna znanja i argumentaciju da se reforma napravi na najbolji mogući način.

– Neki od ciljeva se mogu postići već za nekoliko mjeseci, neki do kraja godine, a za neke treba malo dulje vrijeme jer se radi o složenijim zadacima. Već za nekoliko tjedana mogu se provesti potezi vezani za informatizaciju, kao i oni koji se naslanjaju na strategiju e-Hrvatska 2020, primjerice uvođenje e-poslovanja u širem smislu – objasnila je ministrica uprave.

Moguća su, dodaje, i otpuštanja, ali to će se znati tek nakon sveobuhvatne analize, snimke stanja, radnih mjesta i poslovnih procesa, znanja i kompetencija koje imaju zaposleni u javnoj upravi, čime će se doći do optimalnog ustroja i radnih mjesta i u jednoj optimalnoj organizaciji sustava.

Kaže da je već imala neformalni sastanak s predstavnikom Sindikata državnih službenika Borisom Plešeom kojeg je već načelno upoznala s temama koje su u proceduri.

Socijalni partneri će činiti važan dio u povjerenstvima jer su sindikalni i socijalni partneri vrlo važan partner ovoj Vladi u razgovorima oko svih važnih tema – tvrdi ministrica.

Kaže da su sve reforme uglavnom naslonjene na Nacionalni program reformi i sve ih je nužno provesti.

– Nema razloga da se od reformskih zahvata odustaje, jedan dobar naših ciljeva već je u tom programu. Kada govorimo o Zakonu o plaćama – idja je da se napravi nastavak već odrađenih analiza, ali one se mogu još dodatno pojačati s nekim novim saznanjima koja nisu bila cjelovito obuhvaćena, analizirana. Treba se donijeti i Nacionalni program reformi za 2016., a jedan od važnijih zadataka jest pogledati sve što je RH preuzela, a koji su zaista reformski ciljevi koji se podudaraju s ciljevima ove Vlade. Uvjeravam vas da će sva stručna povjerenstva raditi maksimalno efikasno. Vladi, premijeru, potpredsjednicima, ministrima, izuzetno je važan tajming, naš cilj je da se ne odugovlači s provođenjem reformi koje su cjelovite, sadržajne i traže podršku svih. Nema mjesta za odugovlačenje i zanemarivanje onoga što je važno – zaključila je Dubravka Jurlina Alibegović.

Što nam donosi velika reforma javne uprave: državni službenici bit će plaćeni po učinku, ničija plaća više nije sigurna

uprava_sd180216

Piše Frenki Laušić
(SLOBODNA DALMACIJA, 18. veljače 2016.) Nakon što je Josip Budimir, ekonomski strateg HSLS-a, najavio kako će premijeru Tihomiru Oreškoviću i Dubravki Jurlini Alibegović, ministrici uprave, poslati načela refome javne uprave, u Vladi nam je potvrđeno kako se tom projektu već pristupa u okviru triju ministarstava – uprave, rada i pravosuđa. Dapače, ministrica uprave kazala nam je kako će reforma biti upravo na tragu načela koje je predložio i Budimir.

SD_logo240– Reforma će počivati na tri stupa: prvi se odnosi na izmjene Zakona o državnim službenicima, kojima se radi na ujednačavanju plaća za ista radna mjesta u državnim, agencijskim i lokalnim tijelima, a dugoročno će se razmišljati i o mogućnosti da se u to uključe i neka, ne sva, javna poduzeća, ali to neće ići u prvom krugu reforme. Dakle, radi se o tome da se jednaki administrativni poslovi plate jednako bez obzira na to radi li se u ministarstvu, agenciji, županiji, općini ili institutu, što sada nije slučaj. Jednako tako ćemo sa sindikatima razmotriti opravdanost raznih dodataka na plaću kojima su se plaće svima umjetno povećavale, umjesto da se nagrađuje kvaliteta, a destimulira nerad i loše obavljen posao – kazala nam je Dubravka Jurlina Alibegović.

U okviru tih zakonskih promjena donijet će se i nove zakonske odredbe o plaćama, odnosno uvest će se fiksni i varijabilni dio plaće.

Prebačaj i podbačaj

Za sada se još ne zna koliki će biti fiksni, a koliki varijabilni dio plaće, ali radi približnog objašnjenja, valja kazati kako bi to značilo, na primjer, da će sadašnja fiksna plaća od 5000 kuna biti podijeljena na 4500 kuna fiksnog dijela i 1000 kuna varijabilnog dijela plaće. To znači da bi ta plaća mogla iznositi 4500, ali i 5500, ovisno o ocjeni koju će zaposlenik dobiti od nadređenih.

I upravo će taj sustav ocjenjivanja i novih kriterija za svako pojedino radno mjesto biti neuralgična točka ovog sustava, jer će “šef” imati veliku “fiskalnu” moć, ali i odgovornost. Moć se odnosi na to da će izravno nadređeni moći stimulirati i destimulirati radnike u svojoj organizacijskoj jedinici, ali će odgovornost biti određena na način da će svaka ta jedinica također imati kriterije i plan izvršenja posla na temelju kojih će i šef biti ocijenjen od nadređenih na “višoj” razini.

To znači da će se svake godine donijeti planovi i kriteriji izvršenja određenih poslova, i ako ta jedinica ne zadovolji propisane kriterije, šef će se naći na udaru nadređenih i moći će biti smijenjen. Zbog toga se pretpostavlja kako će taj sustav stimulirati šefove da stimuliraju one koji rade bolje, a destimuliraju one koji rade lošije.

Naime, kao što su nam rekli Dubravka Jurlina Alibegović i Josip Budimir, cilj reforme nije smanjivanje plaća zaposlenih, nego čak povećanje plaće za one koji dobro rade.

– Moram kazati kako je dobar dio visokoobrazovanih službenika potplaćen u odnosu na privatni sektor, ali da bi im se plaća mogla povećati, moraju se primijeniti i pravila iz privatnog sektora. Zbog toga će se ići na izmjene Zakona o državnim službenicima na način da će se na većinu njih primjenjivati norme iz Zakona o radu, tako da više neće biti zapošljavanja rješenjima koja su upravni akti, nego klasičnim ugovorima o radu – kazao nam je Budimir, a to nam je potvrdila i ministrica Jurlina Alibegović.

Prekobrojni

Budimir je pritom napomenuo i kako će se veća plaća za one koji više rade omogućiti i na način da će u pojedinim nišama doći do smanjivanja broja zaposlenih, ali ne masovnim otkazima, nego analiziranjem svake posebne organizacijske jedinice, pa će u slučaju da se pokaže kako je pojedino radno mjesto “prekobrojno” u toj jedinici, ono biti ukinuto, a zaposleniku će biti omogućeno, ako je to moguće, da posao nađe u drugoj jedinici u kojoj eventualno nedostaje radnika. Na primjer, jasno je kako su gotovo sve inspekcijske službe deficitarne s kadrovima, jer je taj posao dosta stresan, a potplaćen, pa nije onda čudno da se tu pojavi i korupcija.

Kako nam je rečeno, tu će se korupciju pokušati riješiti i na način da će inspektori prvi put kad uoče nepravilnost moći najprije napisati opomenu, a ako se ta nepravilnost ne ispravi, tada će moći odrediti kaznu samo za tu nepravilnost, a ne nakrcati još niz drugih kazni.

Na pitanje smatraju li da ove promjene mogu provesti u godini u kojoj sindikati državnih i javnih službi mogu inzistirati na aktiviranju odredbi koje im omogućuju povećanje plaća za četiri, osam i deset posto u odnosu na određeni broj godina radnog staža, te povećanje osnovice za šest posto zbog rasta BDP-a, u Vladi su nam kazali kako će sa sindikatima ozbiljno pregovarati o tome. U Banskim dvorima se nadaju da će sindikati pristati i na zakonske promjene i na odustajanje od povećanja plaća u ovoj godini kad vide da je Vlada spremna provoditi reforme u javnoj upravi i službama, ali i u drugim područjima.

– Svjesni smo da će stav sindikata ovisiti i o našoj vjerodostojnosti u pogledu provođenja reformi na svim razinama i zbog toga jednostavno moramo provesti sve mjere kojima će država postati efikasnija, a gospodarstvo konkurentnije, jer će to onda omogućiti i povećanje plaća u državnim i javnim službama kada se za to steknu uvjeti – rekla nam je ministrica uprave, koja je kao bivša ravnateljica zagrebačkog Ekonomskog instituta itekako svjesna proračunskih i ekonomskih problema u državi, ali i potrebe da se sa sindikatima stalno i detaljno razgovara i pregovara o svim aspektima bilo koje promjene.

Spajanje i preklapanje

Nadalje, drugi pravac u kojem će se kretati reforma javne uprave, kako nam je rekla ministrica, jest nastavak politike racionalizacije rada agencija koji je započela bivša Vlada, ali ga je prekinula zbog izbora. Naime, analizom koja je provedena za vrijeme bivše Vlade identificirana je mogućnost da se spoji devet “parova” agencija, a to je učinjeno tek za dva “para”. Plan je da se nastavi tim spajanjem gdje dodatne analize pokažu da je to moguće, ali i da se dio agencija vrati u okrilje ministarstava, te da se identificiraju sva preklapanja ministarstava, agencija i županijskih i lokalnih tijela kako bi se mogla provesti organizacijska racionalizacija.

Treći stup reformi također se oslanja na nastavak provođenja projekta e-Uprava, a glavni program bio bi taj da se u okviru dvije godine napravi aplikacija koja bi omogućavala da svaki građanin prilikom podnošenja nekog zahtjeva može u okviru elektroničkog sustava pratiti “kretanje” svojeg zahtjeva. To bi, između ostalog, omogućilo i da se vidi gdje točno zapinje određeni zahtjev i tada bi građani, ali i šefovi službi, mogli znati gdje je usko grlo u rješavanju zahtjeva. Naravno, lako je moguće, odnosno vjerojatno, i da su šefovi oni koji blokiraju posao, jer su neodlučni, spori ili korumpirani, a ta bi aplikacija omogućila svima da pravodobno alarmiraju sustav.

Dubravka Jurlina Alibegović kazala nam je kako ova Vlada ustvari nema izbora ako želi najprije poboljšati kreditni rejting, a potom i pokrenuti gospodarstvo.

Promjene već ove godine

– Filozofija je jednostavna: trebamo provoditi Nacionalni program reformi kojiim se i bivša Vlada obvezala Europskoj komisiji u sklopu Procedure prekomjernog deficita, ali je bila nedovoljno dinamična u njegovu provođenju. Moramo biti dinamični i odlučni i moramo sve odluke koje donosimo komunicirati prema javnosti, kako bi građani znali zbog čega se nešto radi i koje su dugoročne koristi od svake mjere posebno – rekla nam je ministrica uprave.

Budimir također drži da Vlada nema vremena za odgodu bilo koje mjere, ali slaže se s ministricom da ne treba stvarati nikakvu paniku.

– Zbog toga sam i kazao kako nisam za linearno smanjenje plaća i da bi takav potez zapravo značio odustajanje od reforme javne uprave. Mi moramo nagraditi one koji dobro rade i omogućiti da sustav unutar sebe, preko postavljenih kriterija, provodi samoregulaciju favorizirajući kvalitetne kadrove i destimulirajući one koji nisu baš na visini zadatka. No, ne treba ni žuriti, pa ako se u ovoj godini ne mogu zakonski provesti svi potrebni potezi, možda bismo mogli u ovoj godini provesti neke nužno potrebne poteze. Na primjer, smatram da bi se hitno morale donijeti zakonske mjere koje će omogućiti ubrzanje mogućnosti zapošljavanja, odnosno smanjenje žalbenih krugova, kako bi sustav uopće mogao funkcionirati, jer ovako je sve, u kadrovskom smislu, “betonirano” – kazao nam je Budimir.

Načela, mjera i razlozi

Načela i razlozi reforme javne uprave iz prezentacije Josipa Budimira:

– Državni službenici su neotpustivi:
• Zakonom o državnim službenicima uređen je radni odnos
• Zaposlenik se tretira kao stranka u upravnom postupku
• Umjesto odluka, donose se rješenja koja su upravni akti (o prijamu, rasporedu, unaprjeđenju, disciplinskoj mjeri i otkazu)
• Zaposlenici ta rješenja pobijaju na: I. i II. stupnju službeničkih sudova, odnosno Odboru za državnu službu, I. i II. stupnju upravnih sudova i I. i II. stupnju redovnih sudova

Rezultati nerada u javnoj upravi:

• Dugotrajni upravni postupci
• Više javnopravnih tijela u jednom postupku
• Česti sukobi nadležnosti
• Javne isprave prikupljaju stranke

Strateški ciljevi:

1. Depolitizacija
– profesionalno upravljanje ljudskim resursima
2. Povećanje motiviranosti
– plaće na razini onih u privatnom sektoru
3. Kriteriji za napredovanje
– uspješnost u radu, a ne godine službe
4. Kvalitetniji rad
– postavljanje konkretnih i mjerljivih ciljeva

Državni službenici su nemotivirani:

• Još 2006. predviđeno je donošenje posebnog zakona kojim će se urediti plaće, a nikada nije donesen.
• Plaće se reguliraju Uredbom o nazivima radnih mjesta i koef. složenosti koja je od 2001. mijenjana 39 puta. Od toga u mandatu prethodne vlade 17 puta.
• Destruirani sustav nagrađivanja omogućava različite plaće za isti rad, formiranje radnih mjesta bez kriterija i demonstraciju moći pojedinih državnih dužnosnika.

Operativni ciljevi:

1. Ukloniti visoku razinu fragmentacije
2. Eliminirati preklapanje odgovornosti
3. Racionalizirati upravne postupke
4. Pojasniti okvir odlučivanja i odgovornosti
– na raznim razinama upravljanja
– među ministarstvima i agencijama (na razini središnje države)

Mjere:

• Donijeti Zakon o državnoj službi
• Na radne odnose primijeniti Zakon o radu
• Centralizirati i profesionalizirati menadžment
• Posebnim zakonom urediti sustav nagrađivanja
• Smanjiti broj tijela javne uprave i urediti njihove međusobne odnose
• Razviti sustav e-Uprave s fokusom na korisnike usluga

Pleša: Bit će to teški pregovori

– Pa o čemu ćemo onda pregovarati, ako trebamo pristati na sve zakonske izmjene i odgoditi povećanja plaća? Kako ćemo objasniti našem članstvu da odustajemo od povećanja plaća, nakon što smo još 2009. pristali na smanjenje i propisali uvjete pod kojima nam se plaće trebaju povećati? Opet se ponavlja priča da kada krenu pregovori o plaćama i proračunu, dođe MMF ili se počnu spominjati rejtinške agencije čije stručnjake mi nikada nismo vidjeli, koji su nevidljiva ruka neoliberalnoga kapitalizma, i mi se u ime viših ciljeva moramo odreći naših ugovorenih prava. Bit će to teški pregovori, za sada ne mogu ništa kazati, članstvo će imati posljednju riječ – prokomentirao je Boris Pleša, predsjednik Sindikata državnih službenika i namještenika, planove o reformi javne uprave.
On također nije za to da za državne službenike vrijede odredbe Zakona o radu.
– Postoji valjani razlog zbog kojeg državni službenici imaju rješenja koja su upravni akti, a on je taj da policajci i drugi službenici obavljaju specifične poslove za državu i moraju imati drugačiji radni status u odnosu na privatni sektor. Ne radi se tu ni o kakvom privilegiju, nego o specifičnim poslovima koje ti ljudi rade. Osim toga, postojeći instrumenti dopuštaju i stimulaciju i otpuštanje, ali se nedovoljno koriste. Protiv sam uvođenja fiksnog i varijabilnog dijela plaće ako će on značiti da se radniku može olako smanjiti plaća ispod sadašnje razine, a zalažem se za to da se osnuje posebni fond za stimulaciju plaća, makar to značilo povećanje mase plaća za sve – rekao nam je Pleša.

Otkazi samo u nuždi

U slučaju da pregovori sa sindikatima zapnu, dio dužnosnika iz vladajuće koalicije smatra da bi onda trebalo zaprijetiti jačim otpuštanjem zaposlenih.

– Učinit ćemo sve da sindikate uvjerimo u ispravnost našeg pristupa, ali ako s njihove strane ne bude razumijevanja, tada ćemo morati ići u otpuštanja – rekao nam je, u neslužbenom razgovoru, jedan član vladajuće koalicije.

DESET MJERA
KREĆE VELIKA REFORMA JAVNE UPRAVE Ukidaju se svi dodaci na plaće, režu se agencije i državni uredi, uvodi se sistem nagrađivanja i kažnjavanja

Zagreb, 28.01.2016 - Ministri napustaju zgradu Vlade nakon sto su odrzali prvu sjednicu

Autor: Goran Penić
(JUTARNJI LIST, 18. veljače 2016.) Vlada Domoljubne koalicije i Mosta napokon kreće u veliku reformu javne uprave, na državnoj i lokalnoj razini, potvrdila nam je jučer ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović koja je jedna od koordinatorica skupa s ministricom rada i mirovinskog sustava Nadom Šikić.

jl_logo300512U pripremu reforme bit će uključeni predstavnici svih ministarstava, socijalnih partnera, akademske zajednice i drugi. Most želi što prije krenuti u ispunjenje svog predizbornog obećanja, tako da će u Vladinu proceduru uskoro i prijedlog za imenovanje radnih skupina.

Promjena politike plaća

Tri osnovna stupa na kojima će se bazirati reforma su promjena politike plaća državnih i lokalnih službenika i namještenika, optimizacija organizacije svih tijela na državnoj i lokalnoj razini, odnosno racionalizacija te digitalizacija cijelog sustava. Vlada želi plaće urediti na način da će se Zakon o državnim službenicima i namještenicima približiti Zakonu o radu, pa bi tako za sve zaposlenike državne i lokalne uprave postojao jedan jedinstveni Zakon o plaćama.

– Predložit će se socijalnim partnerima rad u smjeru ujednačavanja plaća za ista radna mjesta u državnim, agencijskim i lokalnim tijelima, a dugoročno će se razmišljati i o mogućnosti da se u to uključe i neka javna poduzeća, ali to neće ići u prvom krugu reforme – pojašnjava Dubravka Jurlina Alibegović.

Dakle, riječ je o tome da se želi jednako platiti sve administrativne poslove bez obzira na to radi li se o ministarstvu, agenciji, županiji, općini ili bilo kojoj drugoj ustanovi koja se financira javnim novcem. Primjerice, administrativna tajnica u jednom ministarstvu trebala bi imati istu plaću kao ona u nekoj od agencija, a ne kao dosad da one u agencijama imaju poprilično veće plaće. Isto tako, plaće više ne bi trebale imati raznorazne dodatke, već bi trebale biti objedinjene. U Ministarstvu uprave napominju da su to tek prijedlozi o kojima će se raspravljati.

Stimulacije i kazne

– Budući da po postojećim rješenjima uz osnovnu plaću imate niz dodataka, prijedlog je da se svi ti dodaci na svim razinama transparentno ujedine u osnovnu plaću – kaže Jurlina Alibegović. Također, uvest će se i novi način ocjenjivanja službenika i namještenika. Osnovna je ideja stimulacije i destimulacije, a kada se uvede i online umrežavanje svih službi, onda će se točno znati koliko je koji službenik i namještenik obavio posla. U tom se kontekstu spominje varijabilni i fiksni dio plaće.

– Ideja je da Vlada osnuje povjerenstvo na kojem će se o tom raspravljati, pa ćemo zajedno sa stručnjacima definirati na koji će se način to napraviti – kaže ministrica uprave. Druga točka na kojoj će se bazirati ova reforma jest optimizacija sustava svih tijela javne uprave. Jedna od podloga za to već postoji, a to je dubinska analiza rashoda proračuna koju je radila bivša vlast.

– Taj plan je ušao i u Nacionalni program reformi za 2015. i nastavit će se provoditi. Cilj je da se na najmanju moguću mjeru svedu preklapanja nadležnosti javnih tijela, da usluga bude dostupnija, kvalitetnija, uz najnižu moguću cijenu – pojašnjava Jurlina Alibegović.

Također, kroz centralnu javnu nabavu pokušat će se smanjiti materijalni troškovi. – U tijelima državne uprave troškovi nisu svuda isti i postoje velika odstupanja, a najveća su u pravnim osobama agencijskog tipa. Riječ je, primjerice, o troškovima najma. Ili zašto ne bi svi u državnoj upravi imali jedan ugovor za mobilnu mrežu – pita se ministrica Jurlina Alibegović te napominje da DUUDI ima niz neiskorištenih državnih prostora.

Kao treća bitna točka ove reforme jest digitalizacija svih javnih tijela. Osim izravne koristi za građane – koji će putem već sad postojećeg sustava e-građanin, koji će se nadograđivati, moći lakše doći online do svih potrebnih dozvola, rješenja, osobnih dokumenata – taj će sustav istodobno služiti za kontrolu učinkovitosti službenika.

Digitalizacija ključna

– Točno će se znati koliko je tko odradio posla, moći će se pratiti tko radi, a tko ne i shodno tome će se stimulirati i destimulirati osobe, slati inspekcije… – kaže nam jedan visoki Vladin dužnosnik. Cijeli sustav trebao bi biti umrežen kroz dvije godine, a na njemu je već počeo raditi CARNet, a sudjeluju i Fina te APIS.

U Vladi žele i olakšati poslovanje poduzetnicima pa će uspostaviti jedinstveni portal za njih, a inspekcije će im za prekršaje ispisivati opomene. Tek ako ni nakon toga poslodavac ne ispravi greške, inspekcija će mu naplatiti kaznu samo za ono za što je prvi put opomenut.

KLJUČNE TOČKE JAVNE REFORME:

* Zakon o državnim službenicima i namještenicima želi se približiti Zakonu o radu tako da će svi zaposlenici državne i lokalne uprave imati jedinstveni Zakon o plaćama
* Ukidat će se dodaci na plaće i sve će biti objedinjeno
* Postojat će sustav nagrađivanja vrijednih zaposlenika i kazne za one koji manje rade te nov način ocjenjivanja
* Vjerojatno će postojati varijabilni i fiksni dio plaće
* Napravit će se i reorganizacija svih tijela na lokalnoj i državnoj razini, smanjit će se broj agencija i ureda državne uprave
* Uspostavit će se centralizirana javna nabava
* Smanjit će se materijalni troškovi (za najam, mobitele, automobile…)
* Određeni broj usluga će za građane biti online
* Kada se umreže sve institucije, moći će se točno pratiti koliko koji zaposlenik radi
* Napravit će se online servis gdje će se na jednome mjestu moći naći sve informacije vezane uz male i srednje poduzetnike i obrtnike te će se moći pratiti i sve izmjene zakona
* Inspektori neće odmah naplaćivati kazne za prekršaje, nego će prvo napisati opomenu

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu