SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

ŠUKEROV POUČAK Službeniku ocijenjenom s ocjenom “ne zadovoljava” istovremeno raste i pada plaća

Ministarstvo financija predlaže zakon s greškom

Ove dvije odredbe najbolje ilustriraju koliko je Zakon o plaćama državnih službenika ozbiljan dokument. Gornja odredba omogućava, kako to objašnjava i ministar Šuker, da službenik s četiri ocjene "dobar" i jednom ocjenom "ne zadovoljava" bude nagrađen s 3% većom plaćom, a doljnja propisuje da taj isti službenik istovremeno bude kažnjen s 3% manjom plaćom. Treba li ovome komentara...

Ove dvije odredbe najbolje ilustriraju koliko je Zakon o plaćama državnih službenika ozbiljan dokument. Gornja odredba omogućava, kako to objašnjava i ministar Šuker, da službenik s četiri ocjene “dobar” i jednom ocjenom “ne zadovoljava” bude nagrađen s 3% većom plaćom, a doljnja propisuje da taj isti službenik istovremeno bude kažnjen s 3% manjom plaćom. Treba li ovome komentara…

zpds_ocjene2

(SDLSN, 2. studenoga 2008.) Da je izrada zakona odgovoran i ozbiljan posao jasno je samo po sebi, posebice kad je u pitanju zakon koji treba regulirati plaće 65.000 državnih službenika.
sdlsn_www220Činjenica da se na Zakonu o plaćama državnih službenika “radi” već više od dvije godine trebala bi govoriti u prilog ozbiljnosti i sistematičnosti u njegovoj izradi.
Podsjećamo, ministar Šuker je na Radiju 101 izjavio: “.., želimo postići to da izvrsnost možemo nagraditi i budućnost hrvatske uprave nije u ljudima koji će sjediti i odrađivati dio svog posla nego koji će biti malo kreativniji. Jer, gledajte, mi smo danas puno govorili o zakonima. Znam da smo na kraju emisije, ali ovo stvarno želim reći, ovoga, upravo ti ljudi kreiraju te zakone. Koliko su oni educirani, koliko oni prate svjetske trendove, toliko dobro proizvode hrvatske zakone. Koliko su ti ljudi kvalitetni najbolje su pokazali sada.
Nažalost, zadnja verzija zakona izašla iz majstorske radionice Ministarstva financija u lipnju ove godine, sve je prije negoli ozbiljan dokument.

confused2

Naime, kada se čitaju odredbe predloženog zakona koje se odnose na promicanje u viši i raspoređivanje u niži platni stupanj, najbolje se vidi koliko su mladi i kreativni Šukerovi kandidati za najbolje ocjene i više plaće zaista pametni.
Tako odredba članka 18. Zakona o plaćama državnih službenika kaže da se službenik promiče u plaći za jedan stupanj svakih pet godina, ako je u tom razdoblju najmanje četiri puta ocijenjen ocjenom “dobar” ili višom ocjenom.
Ovu odredbu ministar Šuker za Radio 101 ovako pojašnjava: “Dakle, imate mogućnost po predloženom zakonu da ako imate četiri godine ocjenu zadovoljava i petu godinu negativnu ocjenu, možete napredovati stupanj više i to vam donosi povećanje plaće od tri posto.

Iako ministar Šuker nije najbolje informiran o tome koliko i kakvih zadovoljavajućih ocjena službenik treba dobiti, istina je da ovakva formulacija odredbe o promicanju omogućava da i službenik s jednom ocjenom “ne zadovoljava” u razdoblju od 5 godina napreduje u viši platni stupanj i plaća mu poraste za tri posto.

Znaju li u Ministarstvu financija da se mrkva i štap ne mogu primjenjivati istovremeno jer se magarac može zbuniti?

Znaju li u Ministarstvu financija da se mrkva i štap ne mogu primjenjivati istovremeno jer se magarac može zbuniti?

Međutim, odredba članka 20. zakona, koja govori o raspoređivanju u niži platni stupanj, istovremeno predviđa da se državni službenik koji je ocijenjen ocjenom “ne zadovoljava” raspoređuje u neposredno niži platni stupanj od onog u koji je prethodno bio raspoređen.
To znači da Ministarstvo financija predlaže da se službenik koji je, npr., imao četiri ocjene “dobar” i posljednju ocjenu “ne zadovoljava” prvo promakne u viši platni stupanj i plaća mu poraste za tri posto, a zatim da se temeljem drugog članka zbog ocjene “ne zadovoljava” rasporedi u neposredno niži platni stupanj.
Iako ovakvo paralelno “nagrađivanje” i “kažnjavanje” službenika ocijenjenog s ocjenom “ne zadovoljava” u stvarnosti znači da takvom službeniku plaća neće ni porasti ni pasti, ono pokazuje koliko je prijedlog Zakona o plaćama državnih službenika loš.

Sustav promicanja koji omogućava da službeniku s četiri ocjene “dobar” i ocjenom “ne zadovoljava” plaća raste, a onom s, npr. jednom ocjenom “odličan”, dvije “dobar” i dvije ocjene “zadovoljava” plaća ne raste, sigurno ne služi nagrađivanju onih koji rade više i bolje od ostalih.

To znači i da takvom službeniku treba izdati dva rješenja o raspoređivanju – jedno za viši platni stupanj, drugo za niži platni stupanj. No, to znači i povećanje produktivnosti državne uprave pa bi možda netko tko piše takva rješenja mogao dobiti veću ocjenu i plaću za povećanje učinkovitosti.
Nažalost, iako najgluplja, opisana greška nije i jedina zbog koje bi Zakon mogao izazvati kaos u primjeni, jer ovakav kako ga predlaže Ministarstvo financija, zbog nedorečenih prijelaznih odredbi, otvara čitav niz nedoumica i predstavlja pravu tempiranu bombu s mogućim ozbiljnim posljedicama po funkcioniranje sustava državne uprave.

zpds_ripley2

Stoga Sindikat predlaže da se trenutni prijedlog umjesto u Sabor uputi u HITROREZ…

Pročitajte još…

zpds_zzine031108

Činjenica da se na Zakonu o plaćama državnih službenika “radi” već više od dvije godine trebala bi govoriti u prilog ozbiljnosti i sistematičnosti u njegovoj izradi.

Podsjećamo, ministar Šuker je na Radiju 101 izjavio: “… želimo postići to da izvrsnost možemo nagraditi i budućnost hrvatske uprave nije u ljudima koji će sjediti i odrađivati dio svog posla nego koji će biti malo kreativniji. Jer, gledajte, mi smo danas puno govorili o zakonima. Znam da smo na kraju emisije, ali ovo stvarno želim reći, ovoga, upravo ti ljudi kreiraju te zakone. Koliko su oni educirani, koliko oni prate svjetske trendove, toliko dobro proizvode hrvatske zakone. Koliko su ti ljudi kvalitetni najbolje su pokazali sada.”

Nažalost, zadnja verzija zakona izašla iz majstorske radionice Ministarstva financija u lipnju ove godine, sve je prije negoli ozbiljan dokument.

Naime, kada se čitaju odredbe predloženog zakona koje se odnose na promicanje u viši i raspoređivanje u niži platni stupanj, najbolje se vidi koliko su mladi i kreativni Šukerovi kandidati za najbolje ocjene i više plaće zaista pametni.

Tako odredba članka 18. Zakona o plaćama državnih službenika kaže da se službenik promiče u plaći za jedan stupanj svakih pet godina, ako je u tom razdoblju najmanje četiri puta ocijenjen ocjenom “dobar” ili višom ocjenom.

Ovu odredbu ministar Šuker za Radio 101 ovako pojašnjava: “Dakle, imate mogućnost po predloženom zakonu da ako imate četiri godine ocjenu zadovoljava i petu godinu negativnu ocjenu, možete napredovati stupanj više i to vam donosi povećanje plaće od tri posto.”

Iako ministar Šuker nije najbolje informiran o tome koliko i kakvih zadovoljavajućih ocjena službenik treba dobiti, istina je da ovakva formulacija odredbe o promicanju omogućava da i službenik s jednom ocjenom “ne zadovoljava” u razdoblju od 5 godina napreduje u viši platni stupanj i plaća mu poraste za tri posto.

Međutim, odredba članka 20. zakona, koja govori o raspoređivanju u niži platni stupanj, istovremeno predviđa da se državni službenik koji je ocijenjen ocjenom “ne zadovoljava” raspoređuje u neposredno niži platni stupanj od onog u koji je prethodno bio raspoređen.

To znači da Ministarstvo financija predlaže da se službenik koji je, npr., imao četiri ocjene “dobar” i posljednju ocjenu “ne zadovoljava” prvo promakne u viši platni stupanj i plaća mu poraste za tri posto, a zatim da se temeljem drugog članka zbog ocjene “ne zadovoljava” rasporedi u neposredno niži platni stupanj.

Iako ovakvo paralelno “nagrađivanje” i “kažnjavanje” službenika ocijenjenog s ocjenom “ne zadovoljava” u stvarnosti znači da takvom službeniku plaća neće ni porasti ni pasti, ono pokazuje koliko je prijedlog Zakona o plaćama državnih službenika loš.

Sustav promicanja koji omogućava da službeniku s četiri ocjene “dobar” i ocjenom “ne zadovoljava” plaća raste, a onom s, npr. jednom ocjenom “odličan”, dvije “dobar” i dvije ocjene “zadovoljava” sigurno ne služi nagrađivanju onih koji rade više i bolje od ostalih.

To znači i da takvom službeniku treba izdati dva rješenja o raspoređivanju – jedno za viši platni stupanj, drugo za niži platni stupanj. No, to znači i povećanje produktivnosti državne uprave pa bi možda netko tko piše takva rješenja mogao dobiti veću ocjenu i plaću za povećanje učinkovitosti.

Nažalost, iako najgluplja, opisana greška nije i jedina zbog koje bi Zakon mogao izazvati kaos u primjeni, jer ovakav kako ga predlaže Ministarstvo financija, zbog nedorečenih prijelaznih odredbi, otvara čitav niz nedoumica i predstavlja pravu tempiranu bombu s mogućim ozbiljnim posljedicama po funkcioniranje sustava državne uprave.

Stoga Sindikat predlaže da se trenutni prijedlog umjesto u Sabor uputi u HITROREZ, piše SDLSN.

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu