SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

Krah ‘outsourcinga’: Domovi zdravlja ostali su bez čistačica

Piše: Mare Knežević

Zadarska tvrtka morala je otkazati 23 milijuna kuna vrijedan ugovor za usluge čišćenja prostorija državnih tijela, među kojima su i bolnice te neki uredi Ministarstva unutarnjih poslova, zbog nedostatka radne snage

 

(24sata, 5. lipnja 2019.) Ovo je grozota, nitko se ne prijavljuje na natječaje. Ma tko će u toku sezone raditi za 3000 kuna?! Nitko! Outsourcing je napravio svoje. Sad svi govore da smo trebali zaposliti naše spremačice, a ne biti ovako jadni. Kazao nam je to naš izvor iz državne tvrtke, odnosno njezine podružnice u Istri, gdje su bez usluga čišćenja pred samu sezonu ostali neki uredi porezne i carinske uprave, katastri, podružnice Hrvatske pošte i Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje…

Nedostatak radne snage, povećanje minimalne plaće i kašnjenje postupaka javne nabave glavni su razlog prestanka rada i blokade tvrtke iz Zadra koja se bavi pružanjem usluga čišćenja. Kazao nam je to Mile Župan, izvršni direktor firme.

– Mi smo posao dobili preko javnog natječaja i radili smo koliko smo mogli. Iz mjeseca u mjesec pokušavali smo se izvući, dvaput je dizan iznos minimalca, a novac je ostajao isti i to više nismo mogli pratiti. Rekao bih da je u suštini za sve kriva spora i inertna administracija i provođenje javne nabave koje je stalno kasnilo – kaže nam Župan.

Tvrtka Adriatic servis je u postupku javne nabave dobila posao čišćenja prostorija državnih tijela u ukupnoj vrijednosti 23 milijuna kuna. Krajem svibnja tvrtka je obavijestila državna tijela da je “zbog nedostatka radne snage i posljedičnog povećanja primanja zaposlenika, uz nepromijenjenu razinu prihoda i kašnjenje s objavom postupaka javne nabave došla u stanje nelikvidnosti i gubitka u poslovanju, zbog čega nije uspjela isplatiti plaće za travanj i nalazi se u blokadi te više nije u stanju pružati usluge čišćenja poslovnih prostorija”.

Ova tvrtka imala je ugovore u pružanju poslova čišćenja poslovnih prostorija u Splitu, Rijeci i Puli te u 15 županija. Obavljali su i poslove čišćenja u Općoj Bolnici Virovitica, Domu zdravlja Zagreb Zapad i Domu Zdravlja Splitsko-dalmatinske županije.

– Našli smo se u golemom problemu kada nam je tvrtka Adriatic servis otkazala usluge čišćenja. Sada smo umjesto njih morali angažirati nekoliko različitih manjih servisa, što će nas koštati znatno više nego prije – rekao nam je dr. Miroslav Hanževački, ravnatelj Doma zdravlja Zagreb-zapad.

Mjesecima prije otkazivanja suradnje, pojašnjava dr. Hanževački, u Domu zdravlja su bili nezadovoljni kvalitetom usluge Adriatic servisa. Sustav javne nabave, naime, favorizira najjeftinije ponuđače i nikad se ne zna kakva će usluga biti iza takve ponude.

– Predstavili su se kao iskusni u čišćenju velikih tvrtki i znam da su imali ugovore s najvećim javnim poduzećima. No, čišćenje zdravstvenih ustanova je vrlo specifično i ne mogu se laboratorij ili ordinacija očistiti jednako kao uredi. Ne znam jesu li prije nas imali nekih većih iskustava s održavanjem higijene u zdravstvenim ustanovama – govori dr. Hanževački, koji je ravnatelj Doma zdravlja pet godina i naslijedio je od prethodnika ovu outsourcing varijantu čišćenja ustanove.

Godišnje su, kaže, Adriatic servisu plaćali oko 1,8 milijuna kuna za uslugu na 27 lokacija Doma zdravlja i 16.500 metara kvadratnih koje je trebalo održavati. Ako bi Dom zdravlja htio kompletno čišćenje imati u svojim rukama, bez vanjskih suradnika, trebao bi zaposliti 35 čistačica. Financijski gledano, kaže dr. Hanževački, jednako bi koštala takva varijanta kao i angažman outsourcing firme. No najboljom opcijom smatra kombinaciju.

– Bilo bi najučinkovitije i najisplativije dio čistačica zaposliti u domu zdravlja, a istodobno imati ugovor s dvije vanjske tvrtke. Jednom koja će imati stalni angažman, i drugom koja će biti u pripravnosti, kada zatreba. Sada tražimo načine da organiziramo nešto takvo i da pritom ispoštujemo sva pravila javne nabave – tumači ravnatelj Doma zdravlja Zagreb-zapad, dodajući da onaj tko čisti zdravstvenu ustanovu mora biti educiran kako se to radi, zbog zahtjevnih standarda za kvalitetom čišćenja, ali i poznavanja pravila o zbrinjavanju medicinskog otpada.

 

Čistačica ni za lijek: Samo u Zadru fali ih 25

 

Zanimanje čistača ili čistačice postalo je deficitarno i kako već nekoliko godina traje borba za svakog radnika. Prema podacima zadarskog ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, trenutačno osam firmi traži ukupno 25 čistača ili čistačica samo na zadarskom području. – Pokrivali smo i područje Istre i južnih dalmatinskih županija, u Istri je nezaposlenost u ovom zanimanju nula posto – kaže Župan.

Ukupno čak 600 djelatnika firme ostalo je bez posla.

– Nadam se da će tvrtka koja dobije posao na sljedećem javnom natječaju zaposliti naše bivše djelatnike i da neće provoditi vrijeme na burzi. Sad nastojimo da svi dobiju plaću za posao koji su odradili. Saznajemo i kako se za usluge čišćenja u turističkim područjima na oglašene javne nabave nije javio nijedan ponuditelj.

Siniša Kuhar, glavni tajnik Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske, oštro je reagirao na posljednja događanja.

– Outsorcing je zvučao dobro kad posla ima i kad sve funkcionira. Najlakše je zaposliti djelatnike na određeno i produživati im ugovor, pa kad sve propadne nikom ništa. Nije ni čudo što ljudi odlaze u Irsku, jer ne samo da su im plaće male ovdje, nego nemaju nikakvu sigurnost – rekao je Kuhar.

 

Otkazali državi usluge čišćenja: Nemamo više ljudi, svi su otišli

 

Adriatic servis je u postupku javne nabave dobila posao čišćenja prostorija državnih tijela u 18 grupa. Među njima su i prostorije poput poreznih ispostava, ureda Ministarstva unutarnjih poslova i bolnica

 

(24sata, 5. lipnja 2019.) Zadarska tvrtka Adriatic servis, koja se državom ima potpisan ugovor vrijedan 23 milijuna kuna za usluge čišćenja prostorija državnih tijela, otkazala je državi svoje usluge zbog nedostatka radne snage.

Zbog nemogućnosti osiguranja usluga čišćenja putem ugovora s Adriatic servisom u tijeku je raskidanje ugovora između državnih tijela i tvrtke te sklapanje novih ugovora s drugim pružateljima usluga, a kako se prostorije čiste u međuvremenu nije nam poznato, priopćeno je iz Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske.

Iz Adriatic servisa su obavijestili sva državna tijela s kojima rade da su zbog nedostatka radne snage i povećanja primanja zaposlenika, a uz nepromijenjenu razinu prihoda i kašnjenje s objavom postupaka javne nabave, postali nelikvidni. Nisu uspjeli isplatiti plaće za travanj i nalaze se u blokadi te više nisu u stanju pružati usluge čišćenja poslovnih prostorija države s kojom imaju ugovor.

Inače, Adriatic servis je u postupku javne nabave čišćenja prostorija za 30 grupa po županijama dobila posao čišćenja prostorija državnih tijela u čak 18 grupa. Među njima su i prostorije poput poreznih ispostava, ureda Ministarstva unutarnjih poslova i pojedinih bolnica u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, Splitsko-Dalmatinskoj županiji, gradu Splitu, Šibensko-kninskoj županiji, Zadarskoj županiji, Ličko-senjskoj županiji, Primorsko-goranskoj županiji, gradu Rijeci, Istarskoj županiji, gradu Puli, Karlovačkoj županiji, Sisačko-moslavačkoj županiji, Varaždinskoj županiji, Međimurskoj županiji, Krapinsko-zagorskoj županiji, Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, Osječko-baranjskoj županiji i Zagrebačkoj županiji.

– Teško je očekivati da se radi ovaj posao za minimalac uoči turističke sezone, kad je isplativije na crno čistiti apartmane – rekao je za Lider Siniša Kuhar, glavni tajnik Sindikata državnih i lokalnih službenika.

Lider neslužbeno doznaje i kako poslove čišćenja koje je obavljao Adriatic servis zasada još nitko nije preuzeo, te da ih održavaju zaposlenici tijela koji su zaposleni na drugim poslovima.

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu