SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

RADIO 101 Ministar financija Ivan Šuker o minulom radu

suker_minuli_101_end

 

RADIO 101 Ministar Šuker odgovara na pitanje o minulom radu

10118. listopada 2008. – Intervju tjedna u kojem je gostovao ministar financija Ivan Šuker
…jedno pitanje koje će Vam postaviti Siniša Kuhar, tajnik Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Hrvatske.

101_suker_minuli1TON SINIŠA KUHAR:Nas u Sindikatu zanima koji su razlozi zbog kojih Ministarstvo financija u Povjerenstvu za izradu Zakona o plaćama državnih službenika uporno želi ukinuti dodatak za minuli rad i uvjetovati rast plaća isključivo ocjenom učinkovitosti rada, kada takvo rješenje nemaju ni novoprimljene članice EU, ni druge zemlje u našem okruženju? Također, poznato je i da Predsjednik Republike, Predsjednik Vlade, ministri i dužnosnici, suci i saborski zastupnici imaju dodatak za minuli rad te da im plaća ne ovisi o ocjeni njihovog rada.
TON IVAN ŠUKER:Pa vrlo kratko, mislim da gospodin Kuhar namjerno preskače neke stvari. Novim zakonom o plaćama je predviđeni su platni razredi i unutar svakog platnog razreda predviđeno je 12 101_suker_minuli2stupnjeva, s tim da će svi biti prevedeni na postojeće stanje. Neće niko krenuti od nule. Dakle, imate mogućnost po predloženom zakonu da ako imate četiri godine ocjenu zadovoljava i petu godinu negativnu ocjenu, možete napredovati stupanj više i to vam donosi povećanje plaće od tri posto. To je više nego što je sad 0,5 posto godišnje, jer to je za pet godina 2,5, a ovako je tri posto. S druge strane ono što ja, znaju vaši kolege novinari, za što se uvijek zalažem, a to je da jednostavno treba one koji rade i koji su kreativni, treba nagraditi. Zato je u Zakonu predloženo da oni koji imaju ocjenu izvanredan praktički u jednoj godini mogu preskočiti stupanj. Oni koji imaju u dvije godine jednu ocjenu izvanredan također mogu preskočiti, dakle nije istina da se zanemaruje radni staž, samo za to su neki uvjeti, a za one koji se posebno ne ističu, samo 101_suker_minuli4normalno dolaze na posao, odrađuju svoj posao, oni nakon pet godina svima se plaća povećava tri posto. Mislim da se to uopće ne može mjeriti s ovim što gospodin Kuhar govori o predsjedniku države i nekom drugom ili čak zaposlenicima u nekim tvrtkama gdje ima na takav način definirano. Dakle, mi smo se odlučili na takav model, zašto, zato što u reformi državne uprave želimo postići to da izvrsnost možemo nagraditi i budućnost hrvatske uprave nije u ljudima koji će sjediti i odrađivati dio svog posla nego koji će biti malo kreativniji. Jer, gledajte, mi smo danas puno govorili o zakonima. Znam da smo na kraju emisije, ali ovo stvarno želim reći, ovoga, upravo ti ljudi kreiraju te zakone. Koliko su oni educirani, koliko oni prate svjetske trendove, toliko dobro proizvode hrvatske zakone. Koliko su ti ljudi kvalitetni najbolje su pokazali sada, Ja sam, iskreno kažem, ja sam na svoje djelatnike u Poreznoj upravi ponosan. A to koliko su prihvatili novih znanja.. Na Carini ista priča. Mi završavamo pregovore o carini. Dakle, predpristupne fondove. Gledajte, puno mladih ljudi kojima je to praktički prvi posao, prošli su edukaciju i sjajno rade svoj posao. Vidite da puno onih nepravilnosti i nedostataka na koje nas je upozoravala Europska komisija mi smo faktički za nekoliko mjeseci riješili. Znači imamo sposobne, pametne mlade ljude, treba im dati mogućnost da napreduju prije nego ostali, a isto tako onima koji rade svoj posao koji nisu toliko kreativni, jer svatko od nas je različit, da uredno nakon pet godina može napredovati jedan stupanj više i dobi plaću tri posto veću, a kažem ovako bi dobio plaću 2,5 posto veću, A isto tako, onaj koji se ne zalaže, onaj koji radi nered na radnom mjestu, koji je nekorektan, da jednostavno ne samo da neće napredovati platni razred, zapravo za jedan stupanj nego da se može i spustiti. I takav je predloženi zakon. Ja mislim da svi državni službenici će sa zadovoljstvom pozdraviti takav prijedlog zakona. No, ako se njima kaže ukida vam se minuli rad, a ne kaže im se što dobivaju, normalno je da su oni protiv toga. Dakle, treba im reći i drugi dio priče.

KOMENTAR SINDIKATA Koji dio priče ministar Šuker nije ispričao

trenutak_istine

(SDLSN, 18. listopada 2008.) Tijekom gostovanja na popularnom Radiju 101 u emisiji Intervju tjedna ministar financija Ivan Šuker odgovarao je na brojna pitanja građana, političara i sindikalaca. Suveren i odrješit, naročito kad su drugi u pitanju, ministar Šuker odgovorio je i na pitanje glavnog tajnika SDLSN o predstojećem ukidanju minulog rada u Zakonu o plaćama državnih službenika.

sdlsn_www220Ministar Šuker je u svom odgovoru tajniku SDLSN Siniši Kuharu predbacio kako neke stvari preskače te da sindikati u raspravi oko zakona prešućuju dio priče i na taj način manipuliraju državnim službenicima, koji će, drži Šuker, biti zadovoljni predloženim zakonom.
Kako smo ovime izravno prozvani, na navode ministra Šukera ovom prilikom odgovaramo na način da prvo citiramo ministra Šukera, a onda navodimo onaj dio priče koji ministar Šuker nije rekao, a mogao bi biti interesantan ne samo državnim službenicima o čijoj koži se radi, nego i široj javnosti, koja istinoljubivost ministra Šukera može ocijeniti na izborima.
Na kraju ovoga teksta možete pročitati i predloženi tekst zakona koji je izrađen u Ministarstvu financija i prezentiran Povjerenstvu za izradu Zakona o plaćama državnih službenika koje, međutim, zakon ne izrađuje, već služi samo kao paravan za to da Vlada može reći kako su u donošenju zakona sudjelovali i socijalni partneri.

Zabilješka sa sjednice Povjerenstva za izradu Zakona o plaćama pokazuje da su sindikalni prijedlog, kao razuman i prihvatljiv, podržali i čelni čovjek središnjeg tijela državne uprave i predstojnica Ureda za zakonodavstvo. Međutim, ministar Šuker kategorički odbacuje mogućnost zadržavanja minulog rada u bilo kakvom obliku. Tko onda "izrađuje" zakon? Povjerenstvo ili ministar Šuker?

Zabilješka sa sjednice Povjerenstva za izradu Zakona o plaćama pokazuje da su sindikalni prijedlog, kao razuman i prihvatljiv, podržali i čelni čovjek središnjeg tijela državne uprave i predstojnica Ureda za zakonodavstvo. Međutim, ministar Šuker kategorički odbacuje mogućnost zadržavanja minulog rada u bilo kakvom obliku. Tko onda “izrađuje” zakon? Povjerenstvo ili ministar Šuker?

MINISTAR ŠUKER:,.., imate mogućnost po predloženom zakonu da ako imate četiri godine ocjenu zadovoljava i petu godinu negativnu ocjenu, možete napredovati stupanj više i to vam donosi povećanje plaće od tri posto. To je više nego što je sad 0,5 posto godišnje, jer to je za pet godina 2,5, a ovako je tri posto.
ODGOVOR SDLSN: Netočno, ministar Šuker očito nije pročitao Zakon koji je izrađen  njegovom ministarstvu. Prijedlog Zakona predviđa promicanje u viši platni stupanj temeljem ocjene učinkovitosti rada nakon pet godina tek ukoliko ste četiri puta ocijenjeni najmanje ocjenom “dobar” ili većom ocjenom. Ukoliko ste pak u ocjenskom razdoblju od pet godina ocijenjeni s dvije ocjene “zadovoljava”, suprotno njenom značenju, plaća Vam neće rasti, a Ministarstvo financija čak je predvidjelo i alternativu po kojoj nakon jedne ocjene “zadovoljava” službenik pada u plaći za jedan platni stupanj.
Dakle, ne samo da službenicima ocijenjenim s ocjenom “zadovoljava” plaća neće rasti za tri posto, nego im, ukoliko se usvoji alternativa Ministarstva financija, prijeti i smanjivanje plaće za tri posto.

Kao što možete pročitati, prijedlog Ministarstva financija nije da se promiču službenici  koji su ocijenjeni sa "zadovoljava" već oni s najmanje četiri ocjene "dobar", ali i tu postoji "kvaka" u obliku 1% mase sredstava za plaće namijenjenih promicanju.

Kao što možete pročitati, prijedlog Ministarstva financija nije da se promiču službenici koji su ocijenjeni sa “zadovoljava” već oni s najmanje četiri ocjene “dobar”, ali i tu postoji “kvaka” u obliku 1% mase sredstava za plaće namijenjenih promicanju.

Što se tiče navoda ministra Šukera o tome kako je tri posto u pet godina više od 2,5 posto rasta plaće po stopi od 0,5 posto godišnje i on je više negoli dvojben. Naime, rast plaća po modelu ocjena, za najveći broj službenika značit će realnu mogućnost napredovanja tek nakon pet godina, čime ime se plaća praktično zamrzava za to razdoblje. S druge strane, s obzirom na inflaciju i nepovoljna gospodarska kretanja i teške materijalne prilike građana čija su primanja opterećena osobnim zaduženjima (krediti, minusi po tekućim računima), službenicima bi više vrijedilo 0,5 posto povećanja plaće svake godine, nego tri posto povećanja nakon pet godina. Koliko bi samo inflacija obezvrijedila tih tro posto povećanja.
Ministar Šuker ovdje je prešutio i onaj dio priče o kojem Ministarstvo financija nerado govori, a to je da je za promicanje temeljem ocjena predviđena ograničena masa sredstava u iznosu od “1% mase sredstava za plaće za redovan rad u državnom tijelu”.

Čak i službenik koji nije mlad i kreativan, mogao bi se zapitati je li to dovoljno sredstava za povećanje plaća svih za koje se očekuje da bi ga temeljem ocjena učinkovitosti rada mogli ostvariti. Naime, nakon pete godine, promicanje bi trebao ostvariti najveći broj državnih službenika – onih ocijenjenih s četiri ocjene “dobar” (a ne zadovoljava kako kaže ministar Šuker), za čije promicanje predložena masa sredstava od 1% naprosto nije dovoljna.

Da je moguće "pomiriti" ocjenjivanje i minuli rad pokazuje i primjer Srbije koja je svoj Zakon o plaćama donijela još 2006. godine i za njega dobila pohvale od SIGME. Treba li reči da Hrvatska nije pohvaljena?

Da je moguće “pomiriti” ocjenjivanje i minuli rad pokazuje i primjer Srbije koja je svoj Zakon o plaćama donijela još 2006. godine i za njega dobila pohvale od SIGME. Treba li reči da Hrvatska nije pohvaljena?

S druge strane, i to je dio priče koji ministar Šuker prešućuje, realna je opasnost da će najbolje ocjene “izvanredan”  “odličan” u najvećem dijelu “pojesti” bivši dužnosnici (pomoćnici ministara, ravnatelji, tajnici i predstojnici) koji su postali rukovodeći državni službenici i to  po političkim kriterijima. A takvi “šefovi” su istovremeno i oni koji ocjenjuju. Ako vam jedan takav u pet godina “uvali” dvije ocjene zadovoljava, nema vam majci napredovanja 10 i više godina.
A što ako “odozgor” stigne naputak da se ove godine “stegne remen”, jer je bila teška predizborna godina pa se svima svašta obećalo, a mnogima i dalo? Što ako je ovo bila godina u kojoj se Hrvatska ponosi još jednim uspješno održanim sportskim natjecanjem za koje je potrošeno mnogo proračunskog novca i još će više biti potrošeno kroz plaćanje najma “javno-privatnim” partnerima? Što ako je puno novca otišlo na božićnice umirovljenicima, na sudske sporove službenika s poslodavcem, na povećanje plaća javnih službenika u službama koje skrbe o našem zdravlju i uče našu djecu kako ne bi štrajkali?
Što ako se zbog svega toga počne štedjeti na ocjenama zaposlenih u državnim tijelima jer nitko ionako neće znati koliko je službenika napredovalo temeljem ocjena?

minrad_vlada

Postoji i realna opasnost da se bolje ocjene sačuvaju za kadrove kojima su državna tijela deficitarna, a da se pri tome štedi na običnim izvršiteljima, koji nisu mladi, a ni kreativni.
Na kraju, treba reći i to da zadržavanje instituta minulog rada ne dovodi u pitanje ubrzano napredovanje i rast plaća iznadprosječnih službenika, niti se radi o bilo kakvoj socijalističkoj uravnilovci. Dapače, službenik koji ne bi ostvario promicanje u plaći i dobivao 0,5 posto za svaku godinu staža, za deset godina ostvario bi povećanje plaće od pet posto. Istovremeno, državni službenik koji bi u tih deset godina bio ocijenjen ocjenom “izvanredan” ostvario bi rast plaće od 30 posto temeljem ocjena rada i dodatnih pet posto temeljem minulog rada. Sliči li Vam to na uravnilovku.
Sindikati su u Povjerenstvu za izradu Zakona o plaćama državnih službenika predložili i kompromisni prijedlog po kojem bi plaće rasle temeljem ocjena i temeljem radnog iskustva (automatizmom) i to na način da jedno drugo isključuje. Prema sindikalnom prijedlogu, službenici bi bili promaknuti u plaći svakih pet godina, ali samo pod uvjetom da u tom razdoblju nisu bili ocijenjeni ocjenom “ne zadovoljava”. U tom slučaju godina u kojoj su bili ocijenjeni ocjenom “ne zadovoljava” ne bi im se računala za promicanje.
I takav model ne dovodi u pitanje nagrađivanje po učinku, jer bi službeniku koji je promaknut temeljem radnog iskustva u 10 godina plaća porasla za šest posto, dok bi “izvanredno” ocijenjenom službeniku mogla porasti i za čitavih 30 posto.

hitrorez

Ministar Šuker stalno priča o potrebi nagrađivanja “kreativaca” koji “nose” rad državne uprave i pišu zakone. Što je s najvećim dijelom državnih službenika kojima u opisu posla nije da budu kreativni, već stručni i dosljedni u provedbi propisa. Uostalom nije li HITROREZ polsjedica prevelikog broja zakona i “kreativaca” koji ih pišu?

 

MINISTAR ŠUKER:,…, mi smo se odlučili na takav model, zašto, zato što u reformi državne uprave želimo postići to da izvrsnost možemo nagraditi i budućnost hrvatske uprave nije u ljudima koji će sjediti i odrađivati dio svog posla nego koji će biti malo kreativniji. Jer, gledajte, mi smo danas puno govorili o zakonima. Znam da smo na kraju emisije, ali ovo stvarno želim reći, ovoga, upravo ti ljudi kreiraju te zakone.,…, Znači imamo sposobne, pametne mlade ljude, treba im dati mogućnost da napreduju prije nego ostali, a isto tako onima koji rade svoj posao koji nisu toliko kreativni, jer svatko od nas je različit, da uredno nakon pet godina može napredovati jedan stupanj više i dobiti plaću tri posto veću,…
ODGOVOR SDLSN: O izvrsnosti se govori na sve strane, a prototip izvrsnog natčovjeka treba bi biti, barem što se državne uprave tiče, mlad visokoobrazovan i kreativan službenika, koji svoju kreativnost potvrđuje pišući zakone.
No, je li pretežiti posao državne uprave i njezinih službenika kreacija ili provedba propisa? Je li posao policijskih službenika da budu kreativni li da čuvaju sigurnost građana? Trebaju li administrativni i računovodstveni referenti biti mladi i kreativni ili naprosto raditi prema pravilima struke u provedbi zakona po kojima moraju postupati? Nije li HITROREZ osnovan upravo zato jer u hrvatskoj ima previše “kreativaca” i zakona koje nitko ne provodi jer su loše napisani, nepotrebni i kompliciraju život gospodarstvenicima i građanima? Što je s vremešnim službenicima koji svoj posao rade časno, stručno  pošteno, ali su daleko od očiju i državne riznice kad su u pitanju dobre ocjene i povećanje plaća?

Iako se radi o starom izračunu Jutarnjeg lista, plaće dužnosnika i zastupnika dodatak za minuli rad znatno uvečava, a kako neki "rade" na svom radnom mjestu pokazuje i doljnja slika.

Iako se radi o starom izračunu Jutarnjeg lista, plaće dužnosnika i zastupnika dodatak za minuli rad znatno uvečava, a kako neki “rade” na svom radnom mjestu pokazuje i doljnja slika.

minuli_sabor_kajin390

MINISTAR ŠUKER:Mislim da se to uopće ne može mjeriti s ovim što gospodin Kuhar govori o predsjedniku države i nekom drugom ili čak zaposlenicima u nekim tvrtkama gdje ima na takav način definirano. Dakle, mi smo se odlučili na takav model, zašto, zato što u reformi državne uprave želimo postići to da izvrsnost možemo nagraditi i budućnost hrvatske uprave nije u ljudima koji će sjediti i odrađivati dio svog posla nego koji će biti malo kreativniji.

ODGOVOR SDLSN: Ako ministar Šuker misli da je neumjesno službenike uspoređivati s dužnosnicima to više govori o tome koliko ih poštuje od kurtoazne zahvalnosti koju iskazuje u javnim prigodama poput gostovanja na Radiju 101.

MINISTAR ŠUKER:Ja mislim da svi državni službenici će sa zadovoljstvom pozdraviti takav prijedlog zakona. No, ako se njima kaže ukida vam se minuli rad, a ne kaže im se što dobivaju, normalno je da su oni protiv toga. Dakle, treba im reći i drugi dio priče.
ODGOVOR SDLSN: Nakon što ste sve pročitali i pogledali predloženi tekst Zakona o plaćama državnih službenika sami procijenite tko je i koliki dio priče prešutio.

Pročitajte još…

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu