SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

mup390_narodhr140115

(Narod.hr, 14. siječnja 2015.) Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske danas je Ustavnom sudu predložio pokretan je postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Uredbe o izmjeni Zakona o policiji koju je Vlada Republike Hrvatske donijela na sjednici održanoj 17. prosinca 2014. godine, kojom je isplata uvećanih otpremnina policijskim službenicima uslijed prestanka državne službe radi stjecanja prava na invalidsku mirovinu, starosnu mirovinu i prijevremenu starosnu mirovinu s 1. siječnja 2015. godine odgođena do 1. siječnja 2017. godine.

narodhr_logoU obrazloženju Uredbe kao razlog njezina donošenja navodi se teška gospodarska situacija, kao i činjenica da već izrađeni Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona, zbog kratkoće vremena, nije bilo moguće uvrstiti na dnevni red 15. sjednice Hrvatskog sabora koji je zasjedao do 12. prosinca 2014. godine.

Ministar Ostojić najavio da će Vlada zaobići Sabor

“Međutim, ovo obrazloženje je netočno, budući da je Vlada navedeni Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona, koji je sadržajno bio bitno različit (tematski širi, sadržavao je 20 članaka) od Uredbe o izmjeni Zakona o policiji, skinula s dnevnog reda sjednice Vlade 4. prosinca 2014. godine, kojom prigodom je ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić, kako prenosi Hina, novinarima objasnio da se u saborskoj proceduri ne bi stigla promijeniti odredba oko otpremnina policijskih službenika koji bi išli u mirovinu“, ističu iz Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske.

Pojašnjavaju kako je prema Hini, Ostojić izjavio: “MUP nema sredstava za plaćanje 12 prosječnih plaća za one koji bi išli u mirovinu i stoga ćemo to riješiti uredbom sa zakonskom snagom nakon 15. prosinca”, čime je za vrijeme zasjedanja Hrvatskoga sabora otklonio mogućnost da se odgoda isplate otpremnina policijskim službenicima donese u Hrvatskome saboru i najavio supstituiranje redovite procedure donošenja zakona uredbom sa zakonskom snagom.

Sindikat skreće pozornost da je Vlada tog 4. prosinca 2014. godine mogla i morala Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona reducirati samo na izmjenu članka kojeg je izmijenila Uredbom sa zakonskom snagom i zatražiti njegovo donošenje po hitnom postupku, ali to nije učinila pa tako ne stoji tvrdnja ministra Ostojića da se ova izmjena nije mogla donijeti u saborskoj proceduri, jer se to nije ni pokušalo.

Sporan rok odgode isplate otpremnina

Naglašavaju kako je Vlada ovime ignorirala i odredbu članka 1. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora, prema kojem je to moguće u razdoblju od 15. prosinca 2014. do 15. siječnja 2015. godine i od 15. srpnja 2015. godine do 15. rujna 2015. godine, na način da je svjesno i namjerno propustila mogućnost donošenja izmjene Zakona o policiji u saborskoj proceduri, a što je razvidno i iz izjave ministra Ostojića.

“Također, s obzirom na činjenicu da je Uredbom o izmjeni Zakona o policiji isplata uvećanih otpremnina policijskim službenicima odgođena do 1. siječnja 2017. godine, povrijeđena je i odredba članka 88. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske, prema kojoj uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, ako Hrvatski sabor ne odluči drukčije, pri čemu Vlada ne može propisivanjem dužeg roka od onog na koji može donositi uredbe sa zakonskom snagom anticipirati da će to Sabor i učiniti”, istaknuli su te dodali: “Naime, Vlada je ovlast da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora dobila 1. listopada 2014. godine, kada je na snagu stupio Zakon o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora te je, sukladno citiranoj odredbi Ustava, mogla Zakon o policiji izmijeniti samo do 1. listopada 2015. godine”.

Napominju kako mijenjajući Zakon o policiji na rok veći od dvije godine, Vlada je zakonski propis izmijenila na način suprotan Ustavu i zakonu, budući da on izrijekom uređuje da uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, jer je Ustavom vremenski ograničenu ovlast da na određeni rok uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Sabora i Zakonom o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora dobivenu ovlast da to čini u vrijeme dok Sabor ne zasjeda, pretvorila u ovlast da na rok od dvije godine izmijeni Zakon o policiji.

“Kako je bit ovlasti Vlade da uredbama sa zakonskom snagom uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Sabora ta da se na okolnosti nastale u vrijeme kada ovo tijelo ne zasjeda, a neophodno ih je regulirati zakonom, može pravodobno reagirati, jer se ne može čekati ponovno zasjedanje Sabora, nedvojbeno je kako je Vlada učinila upravo suprotno, te na okolnost koja joj je bila poznata dok je Sabor još zasjedao – nedostatak novca za isplatu otpremnina, nije pravodobno reagirala upućivanjem odgovarajućeg zakonskog prijedloga u saborsku proceduru, već je namjerno pričekala da Sabor prestane s radom, kako bi ovo pitanje uredila na način kojim je izbjegnuta čak i skraćena saborska rasprava donošenja zakona u jednom čitanju i po hitnom postupku”, pojasnili su.

Jesu li otpremnine samo pitanje tekuće gospodarske politike?

“Pri tome se postavlja i pitanje povrede odredbe članka 88. stavka 1. Ustava, koja ovlast Vlade da uredbama uređuje pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora isključuje u pitanjima koja se odnose na razradu Ustavom utvrđenih ljudskih prava i temeljnih sloboda, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave. Naime, pitanje postupanja prema policijskim službenicima prigodom prestanka službe i Zakonom o policiji propisana obveza isplate otpremnina u određenoj visini nije samo pitanje tekuće gospodarske politike, već i pitanje koje spada u djelokrug i način rada Ministarstva unutarnjih poslova kao državnog tijela pa je stoga upitno može li ono uopće biti predmetom odlučivanja Vlade Republike Hrvatske”, ustvrdili su rekavši kako zbog svega navedenoga Sindikat predlaže da se Uredba o izmjeni Zakona o policiji poništi, jer je njome Vlada Republike Hrvatske namjerno izbjegla riješiti pitanje otpremnina policijskih službenika na vrijeme – upućivanjem odgovarajućeg zakonskog prijedloga u Hrvatski sabor i time narušila načelo trodiobe vlasti, prisvajajući si prerogative zakonodavne vlasti u okolnostima koje joj to ne dozvoljavaju.

SDLSN od Ustavnog suda zatražio ocjenu ustavnosti Uredbe o izmjeni Zakona o policiji

ustavnost140115

Sindikat predlaže da se Uredba poništi, jer je njome Vlada Republike Hrvatske namjerno izbjegla riješiti pitanje otpremnina policijskih službenika na vrijeme – upućivanjem odgovarajućeg zakonskog prijedloga u Hrvatski sabor i time narušila načelo trodiobe vlasti

sdlsn_www220(SDLSN, 14. siječnja 2014.) Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske danas je Ustavnom sudu predložio pokretan je postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Uredbe o izmjeni Zakona o policiji koju je Vlada Republike Hrvatske donijela na sjednici održanoj 17. prosinca 2014. godine, kojom je isplata uvećanih otpremnina policijskim službenicima uslijed prestanka državne službe radi stjecanja prava na invalidsku mirovinu, starosnu mirovinu i prijevremenu starosnu mirovinu s 1. siječnja 2015. godine odgođena do 1. siječnja 2017. godine.

U obrazloženju Uredbe kao razlog njezina donošenja navodi se teška gospodarska situacija, kao i činjenica da već izrađeni Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona, zbog kratkoće vremena, nije bilo moguće uvrstiti na dnevni red 15. sjednice Hrvatskog sabora koji je zasjedao do 12. prosinca 2014. godine.

Ministar Ostojić najavio da će Vlada zaobići Sabor

Međutim, ovo obrazloženje je netočno, budući da je Vlada navedeni Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona, koji je sadržajno bio bitno različit (tematski širi, sadržavao je 20 članaka) od Uredbe o izmjeni Zakona o policiji, skinula s dnevnog reda sjednice Vlade 4. prosinca 2014. godine, kojom prigodom je ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić, kako prenosi Hina, novinarima objasnio “da se u saborskoj proceduri ne bi stigla promijeniti odredba oko otpremnina policijskih službenika koji bi išli u mirovinu”.

ostojic_jl051214

Prema Hini, Ostojić je izjavio: “MUP nema sredstava za plaćanje 12 prosječnih plaća za one koji bi išli u mirovinu i stoga ćemo to riješiti uredbom sa zakonskom snagom nakon 15. prosinca”, čime je za vrijeme zasjedanja Hrvatskoga sabora otklonio mogućnost da se odgoda isplate otpremnina policijskim službenicima donese u Hrvatskome saboru i najavio supstituiranje redovite procedure donošenja zakona uredbom sa zakonskom snagom.

Sindikat skreće pozornost da je Vlada tog 4. prosinca 2014. godine mogla i morala Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji, s Konačnim prijedlogom Zakona reducirati samo na izmjenu članka kojeg je izmijenila Uredbom sa zakonskom snagom i zatražiti njegovo donošenje po hitnom postupku, ali to nije učinila pa tako ne stoji tvrdnja ministra Ostojića da se ova izmjena nije mogla donijeti u saborskoj proceduri, jer se to nije ni pokušalo.

Sporan rok odgode isplate otpremnina

Vlada je ovime ignorirala i odredbu članka 1. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora, prema kojem je to moguće u razdoblju od 15. prosinca 2014. do 15. siječnja 2015. godine i od 15. srpnja 2015. godine do 15. rujna 2015. godine, na način da je svjesno i namjerno propustila mogućnost donošenja izmjene Zakona o policiji u saborskoj proceduri, a što je razvidno i iz izjave ministra Ostojića.

Također, s obzirom na činjenicu da je Uredbom o izmjeni Zakona o policiji isplata uvećanih otpremnina policijskim službenicima odgođena do 1. siječnja 2017. godine, povrijeđena je i odredba članka 88. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske, prema kojoj uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, ako Hrvatski sabor ne odluči drukčije, pri čemu Vlada ne može propisivanjem dužeg roka od onog na koji može donositi uredbe sa zakonskom snagom anticipirati da će to Sabor i učiniti.

Naime, Vlada je ovlast da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora dobila 1. listopada 2014. godine, kada je na snagu stupio Zakon o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora te je, sukladno citiranoj odredbi Ustava, mogla Zakon o policiji izmijeniti samo do 1. listopada 2015. godine.

Mijenjajući Zakon o policiji na rok veći od dvije godine Vlada je zakonski propis izmijenila na način suprotan Ustavu i zakonu, budući da on izrijekom uređuje da uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, jer je Ustavom vremenski ograničenu ovlast da na određeni rok uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Sabora i Zakonom o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora dobivenu ovlast da to čini u vrijeme dok Sabor ne zasjeda, pretvorila u ovlast da na rok od dvije godine izmijeni Zakon o policiji.

Kako je bit ovlasti Vlade da uredbama sa zakonskom snagom uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Sabora ta da se na okolnosti nastale u vrijeme kada ovo tijelo ne zasjeda, a neophodno ih je regulirati zakonom, može pravodobno reagirati, jer se ne može čekati ponovno zasjedanje Sabora, nedvojbeno je kako je Vlada učinila upravo suprotno, te na okolnost koja joj je bila poznata dok je Sabor još zasjedao – nedostatak novca za isplatu otpremnina, nije pravodobno reagirala upućivanjem odgovarajućeg zakonskog prijedloga u saborsku proceduru, već je namjerno pričekala da Sabor prestane s radom, kako bi ovo pitanje uredila na način kojim je izbjegnuta čak i skraćena saborska rasprava donošenja zakona u jednom čitanju i po hitnom postupku.

Jesu li otpremnine samo pitanje tekuće gospodarske politike?

Pri tome se postavlja i pitanje povrede odredbe članka 88. stavka 1. Ustava, koja ovlast Vlade da uredbama uređuje pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora isključuje u pitanjima koja se odnose na razradu Ustavom utvrđenih ljudskih prava i temeljnih sloboda, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave.

Naime, pitanje postupanja prema policijskim službenicima prigodom prestanka službe i Zakonom o policiji propisana obveza isplate otpremnina u određenoj visini nije samo pitanje tekuće gospodarske politike, već i pitanje koje spada u djelokrug i način rada Ministarstva unutarnjih poslova kao državnog tijela pa je stoga upitno može li ono uopće biti predmetom odlučivanja Vlade Republike Hrvatske.

Zbog svega navedenoga Sindikat predlaže da se Uredba o izmjeni Zakona o policiji poništi, jer je njome Vlada Republike Hrvatske namjerno izbjegla riješiti pitanje otpremnina policijskih službenika na vrijeme – upućivanjem odgovarajućeg zakonskog prijedloga u Hrvatski sabor i time narušila načelo trodiobe vlasti, prisvajajući si prerogative zakonodavne vlasti u okolnostima koje joj to ne dozvoljavaju. S. Kuhar

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu