SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

JOŠ JEDNA REFORMA NA LEDU RJEŠENJA NEMA, A PRIMJENA ZACRTANA 2015.
Upitno objedinjavanje računovođa i IT službi

racunovodje_nl141014

Vlada traži rješenje za šest tisuća računovođa, jer ih je previše za potrebe države. Shared services model bit će rješenje za IT službe, pa će se i osnovati Shared Service Centar

Jagoda MARIĆ

(NOVI LIST, 14. listopada 2014.) ZAGREB » Vlada je odustala od izdvajanja pratećih službi u javnom sektoru, poput čišćenja, peglanja, pranja odjeće, kuhanja…, pa te službe neće ni na tržište niti će zaposlenici biti “prebačeni” u privatni sektor, ali neće se dogoditi ni nl_logo180810izdvajanje 24 tisuće zaposlenih u posebnu veliki državnu tvrtku. Istovremeno s tim propalim zahvatom u javnom sektoru Vlada je najavila i da će objediniti računovodstvene i IT (informacijska tehnologija) službe, ali kako je također riječ o pratećim službama, pitanje je koliko su joj i tu vezane ruke nakon prikupljenih potpisa za referendum protiv outsourcinga.
Govoreći o pripremamju ušteda u proračunu za ovu, a pogotovu sljedeću godini, ministar financija Boris Lalovac najavio je da će najkasnije 2015. godine šest tisuća računovođa, jer ih ima previše za potrebe države, morati kroz agencije, primjerice Finu, odraditi i dio usluga na tržištu.

Dubinska analiza

Prema prvotnom planu reformi s kraja prošle godine do 1. ožujka 2014. godine morala se napraviti analiza, utvrditi koja se sve tijela integriraju i ponuditi rješenja. Osim što se od početka govori o tome da bi Fina trebala imati središnju ulogu u objedinjavanju računovodstvene službe, a APIS bi bio zadužen za IT, rješenja još nisu predstavljena, pa nije jasno kako bi se već sljedeće godine moglo početi drukčije raditi. Do kud se došlo u reformi objedinjavanja ovih pratećih službi, pokušali smo doznati u Ministarstvu socijalne politike i mladih jer Milanka Opačić kao potpredsjednica Vlade koordinira svih devet reformi koje su najavljene prošle godine. Po njihovom odgovoru čini se da će i ova reforma značiti puno stranih, točnije engleskih izraza i da je priprema ipak nešto dalje odmakla kad su u pitanju IT službe nego računovodstvo.
Tako Ministarstvo u odgovoru objašnjava da je provedena dubinska analiza financijskih, kadrovskih i materijalnih resursa te vezanih troškova za više od 2.000 tijela državne i javne uprave. Otkrivaju da su u toj analizi vezano za IT podršku utvrđeni nedostaci u smislu neodgovarajućeg i nedovoljno efikasnog upravljanja troškovima i investicijama. Tvrde da se informatički projekti po ministarstvima provode bez sustavne koordinacije i mogućeg korištenja zajedničkih resursa, te da mnogi sustavi rade sa malim postotkom iskorištenosti IT infrastrukture. Uz to središnja tijela državne uprave imaju veliki broj vlastitih aplikacija čiji podaci nisu dostupni drugim tijelima državne uprave, a mnogi istovjetni podaci vode se u različitim aplikacijama, ne postoje jedinstveni zajednički poslovni procesi države te sustav integracije postojećih aplikacija i baza podataka.

Svijet za sebe

Ukratko to znači da nakon nekoliko godina informatizacije i milijarde kuna utrošenih na taj projekt svako i dalje vodi svoje evidencije, pa se iste ponavljaju nekoliko puta, a Hrvatska je još uvijek daleko od toga da se ti podaci u državnoj upravi lako razmjenjuju među različitim tijelima. U takvoj situaciji svaka je IT služba u pojedinim tijelu državne uprave svijet za sebe.
Što se tiče računovodstva, utvrđeno je kako postoje “značajni nerazmjeri u radnom opterećenju djelatnika na ovim poslovima po broju obrađenih knjigovodstvenih stavaka unutar sustava, ali i ispodprosječna opterećenost u usporedbi s međunarodnim standardima”. I naravno opet, nedovoljna integracija informativnih sustava.
Odlučeno je i da će Shared services model biti rješenje za IT službe u državnoj upravi, pa će se i osnovati Shared Service Centar. Otkrivaju i da je radna skupina izradila “IT SSC poslovni model, a koji će se u svojoj konačnoj verziji prezentirati Radnoj skupini za koordinaciju i praćenje provedbe reformskih mjera” i to u najskorijem roku. Rok za dovršenje poslovnog plana je 31. prosinca 2014. godine.
Hoće li i ovaj Vladin projekt završiti kao outsourcing, pa kasnije i spin off, ovisit će o tome što će o njemu reći sindikati i koalicijski partneri koji su srušili te projekte za prateće službe.

Model uskoro na Vladi

Iz Ministarstva tvrde da imaju i model za područje računovodstva i financija, kojeg će uskoro u najkraćem roku još jednom usuglasiti na Radnoj skupini za koordinaciju i praćenje provedbe reformskih mjera, pa ako bude potvrđen konačno bi mogao i na Vladu. No, detalje tog modela koji se tiče šest tisuća računovodstvenih radnika u javnom sektoru ne otkrivaju, tvrde tek da će točni rokovi početka implementacije projekta poznati javnosti na vrijeme.

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu