SINDIKAT DRŽAVNIH I LOKALNIH SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA REPUBLIKE HRVATSKE
 

pravosudje_vl111010_naslov

simonovic_vl111010

autor: Marinko Jurasić marinko.jurasic@vecernji.net

U Ministarstvu pravosuđa za stolovanja dr. Ivana Šimonovića pri kadroviranju vladalo je bezakonje. To je potvrdio inspekcijski nalaz Ministarstva uprave, odnosno načelnice njegova Odjela za inspekciju Nade Budimir, čiji je popis mnogo širi i od anonimne predstavke koja je sve inicirala. Sa 15 stranica izvješća izdvajamo najveće “bisere”.

Povlastica ili stručnost?

Čelnici pet uprava – Uprave za organizaciju pravosuđa, Uprave za građansko, trgovačko i upravno pravo, Uprave za kazneno pravo, Uprave za zatvorski sustav i Uprave za probaciju i podršku žrtvama i svjedocima – te tajništva Ministarstva postavljeni su protivno Zakonu o državnim službenicima. Privremeni status produljivan im je više nego jednom na dopuštenih šest mjeseci. Prema inspekcijskom nalazu, “privremeno premješteni službenici uglavnom su povlašteni” jer su dobivali veću plaću (kao suci, državni odvjetnici…) od službenika Ministarstva pravosuđa na jednako složenim poslovima te su službenici Ministarstva zbog njih bili zakinuti za napredovanje.
Plaću po većim koeficijentima dobivalo je još 30 privremeno premještenih sudaca, državnih odvjetnika, djelatnika MUP-a i MVP-a. To je tumačeno “potrebama službe” bez obrazloženja. Nepravilnosti s ispravama “u većini slučajeva odnose se na službenike koji su privremeno premješteni” pa u spisima nema dokumenata iz kojih se može ustanoviti ispunjavaju li uopće uvjete za radno mjesto.

pravosudje2_vl111010

Ministar Šimonović tvrdio je na upit Večernjaka da su birani po kriterijima stručnosti, a ne političke podobnosti. Nada Budimir pak upozorava: “Samo detaljno obrazloženje osigurava zakonitost rješenja prema upravno-sudskoj praksi, na što upozorava i veći broj rješenja Odbora za državnu službu i presuda Upravnog suda RH”. Ministarstvo je još protuzakonito sklapalo ugovore o djelu za drugostupanjske postupke te je uočen paralelizam “u poslovima iz područja službeničkih odnosa u Upravi za organizaciju pravosuđa i u tajništvu Ministarstva”.

Nepravilnosti se uklanjaju

Tijekom inspekcije raspisan je javni natječaj za sporna rukovodeća mjesta. Bio je to jedan od prvih zadataka Dražena Bošnjakovića kad je postao ministar pravosuđa te je u međuvremenu prijedlog s izabranim kandidatima upućen u Vladinu proceduru. Ta imena Ministarstvo taji, kažu do završetka zakonske procedure, kad će javni nadzor biti suvišan. Za ostale nepravilnosti na koje je upozorio inspekcijski nalaz kažu da su većim dijelom uklonjene ili se uklanjaju. Rok je bio 1. listopada. Šimonović nam je pak biranim riječima opširno tumačio kako se, “suočeni s izazovima reforme pravosuđa i pregovorima s EU te nedostatkom svih potrebnih ljudskih resursa”, moraju i dalje, dapače još snažnije, “djelomično oslanjati na potporu privremeno ‘posuđenih’ stručnjaka, ponajprije pravosudnih dužnosnika”.

Zašto sustav ne djeluje

Situacija u Ministarstvu pravosuđa upućuje na neke sustavne pogreške službeničkog sustava u Hrvatskoj koje priječe depolitizaciju i profesionalizaciju državne uprave, upozorava Siniša Kuhar, glavni tajnik SDLSN-a:

  1. Paralelni sustavi, zakonski i politički – U državnim tijelima egzistiraju usporedni i neusklađeni službenički sustavi – zakonski i politički, gdje prevagu još ima političko kadroviranje, pri čemu se ne poštuje čak ni labava zakonska forma javnih natječaja za najviša voditeljska radna mjesta u državnoj službi.
  2. Povreda prava službenika – Povreda prava službenika na jednako postupanje, odnosno na dostupnost radnih mjesta pod jednakim uvjetima.
  3. Povreda prava službenika – Diskreditira se sustav javnih natječaja jer se oni izbjegavaju, a kad se i provode, na njima se “izabiru” službenici koji su prethodno nezakonito bili raspoređeni kao vršitelji dužnosti.
  4. Nema sankcija za prekršitelje – Nema sankcija za prekršitelje službeničkih propisa iz redova dužnosnika zbog zapošljavanja po političkoj ili osobnoj liniji.
  5. Upravni nadzor nije učinkovit – Ministarstvo uprave nije uspješno u osiguranju jednake primjene službeničkih propisa te upravni nadzor nije dovoljno sustavan i učinkovit.

Pročitajte još…

anketa

U pripremi je Zakon o plaćama državnih službenika i namještenika. Od Zakona očekujem…

Rezultati

Loading ... Loading ...

Administratio Publica
Hrvatska i komparativna javna uprava
Site logo Institut za javnu upravu