Cijenu outsourcinga plaćaju radnici

Cijenu outsourcinga plaćaju radnici

NUŽAN DOGOVOR SOCIJALNIH PARTNERA O IZDVAJANJU POSLOVA IZ MATIČNE TVRTKE
Kako je pokazala praksa, ima primjera da plaća radnicima izdvojenim iz matične tvrtke “pada” i za čak 60 posto, upozorava predsjednik NHS-a Krešimir Sever
Piše Bojana MRVOŠ PAVIĆ bojana.mrvos@novilist.hr

novilist_logoOutsourcing – izdvajanje neosnovnih djelatnosti, poslova i dijelova poduzeća iz “matičnih” tvrtki postaje, sa svim svojim dobrim, no češće lošim stranama, hrvatska svakodnevica. U Hrvatskoj ne postoji službeni podatak, pa čak niti procjena, koliko je unatrag nekoliko godina, od “popularizacije” outsourcinga kod nas, radnika izdvojeno u druge tvrtke, no činjenica je da sve više radnika zaposlenih u, primjerice, voznim parkovima tvrtki, restoranima, službama za čišćenje i slično, biva premješteno u nova poduzeća.

Jedno od pogrešnih razmišljanja vezanih uz outsourcing preveliko je oslanjanje novog poslodavca na prethodnog
Jedno od pogrešnih razmišljanja vezanih uz outsourcing preveliko je oslanjanje novog poslodavca na prethodnog

Pojam outsourcinga pojavio se osamdesetih godina prošlog stoljeća, a podrazumijeva izdvajanje tih, neosnovnih djelatnosti poduzeća u neki drugi poslovni subjekt u istoj državi. To znači da radnici zaposleni na poslovima koji nemaju direktne veze s onim čime se tvrtka bavi, već su zapravo prateće službe, bivaju, dogovorom dvaju poduzeća, premješteni u tvrtke kojima je posao upravo to – poduzećima pružati svoje usluge, usluge čišćenja, opskrbe hranom, održavanja voznog parka i slično. Kako pojašnjavaju poslodavci, poduzeća više nemaju razloga u te svoje neosnovne djelatnosti ulagati i unapređivati ih, već se, “rješavajući” se tog tereta, mogu u potpunosti posvetiti onom osnovnom, i utrci na tržištu. Radnici koji se izdvajaju, tumače poslodavci, dobivaju veću sigurnost jer prelaze u poduzeća kojima je osnovna djelatnost pružati svoje usluge, a određeno vrijeme, pritom, zadržavaju i svoja radnička prava koja su i mali u “matičnom” poduzeću.

Padaju razine prava
U Hrvatskoj je, upozorava Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata (NHS), sindikalne središnjice koja okuplja preko sto tisuća radnika, nažalost, daleko više negativnih primjera outsourcinga od pozitivnih. Prvenstveno se to odnosi na činjenicu da radnici koji se izdvajaju uglavnom dolaze iz bolje stojećih tvrtki, i zadržavaju do daljnjega materijalna prava iz tog poduzeća, a dolaze u novu tvrtku među lošije plaćene radnike. Zatečeni radnici s tim, dakako, nisu zadovoljni pa dolazi do “trzavica”, a nakon što prođe prijelazni period dogovoren kolektivnim ugovorom ili nekim sporazumom između dva poslodavca, i oni izdvojeni počinju biti plaćeni kao i zatečeni radnici. Kako je pokazala praksa, napominje Sever, ima primjera da im plaća “pada” i za čak 60 posto. Naime, do sada su najviše neosnovnih djelatnosti iz svojih tvrtki izdvojili T-HT, Ericsson Nikola Tesla, i još neka druga velika poduzeća, u kojima su i plaće više od prosjeka, pa istekom ugovornih obaveza radnici padaju na niže razine prava, i plaća. Tako doista ispada, napominje Sever, da cijenu izdvajanja u cjelosti plate – radnici.

Inertnost poslodavca
Jedno od pogrešnih razmišljanja vezanih uz outsourcing preveliko je poslovno oslanjanje novog poslodavca na prethodnog, u pravilu većeg. Novi poslodavac, naime, često misli da će mu biti dovoljno uslugu pružati upravo tom poduzeću od kojeg je preuzeo poslove, i ljude, pa ne traži nove klijente, sve do trenutka dok ne shvati da posla nema, i da se njegova tvrtka nalazi pred stečajem. Naime, velike tvrtke koje izdvajaju svoje neosnovne djelatnosti čine to upravo radi smanjenja vlastitih troškova, pa se, generalno, smanjuje i njihova potreba za uslužnim djelatnostima. Ponekad se, međutim, poduzeća za preuzimanje izdvojenih radnika i osnivaju samo zbog toga – da bi preuzela određeni broj ljudi, a onda se, nakon isteka ugovornih obaveza, gase.
U Hrvatskoj je, zaključuje sindikalist, upravo zbog tih, negativnih iskustava, nužan dogovor socijalnih partnera i Vlade o uvjetima i načinu provođenja outsourcinga, prvenstveno dogovor o tome kako propisati zaštitu radnika u slučaju propasti novog poslodavca. Na tu će temu zato uskoro biti organiziran okrugli stol koji bi trebao okupiti i druge sindikalne središnjice, poslodavce, kao i predstavnike Vlade, najavljuje Sever.

“U paketu” ne ide i velika imovina
Radnici su prilikom izdvajanja iz matične tvrtke općenito u vrlo teškoj situaciji jer je obično riječ o poslovima, uslužnim djelatnostima s kojima prilikom izdvajanja nije “u paketu” išla iz velikog poduzeća i neka velika imovina, iz koje bi se u slučaju stečaja ili likvidacije mogli naplatiti. Problem je i to, kako napominje predsjednik NHS-a Krešimir Sever, što sindikati u procese izdvajanja bivaju uključeni prekasno, tek kad poslodavac već izabere novog “vlasnika” tih ljudi. To je, kaže, uobičajena praksa.